CROS Universitatea Alternativă devine spațiul educativ cel mai complex din România


09.21.2014

Date Google Analitics: în 2013, 1400 de oameni
au venit de mai mult de 100 de ori pe acest site.
4000 de vizite au durat mai mult de 10 minute.
Cifrele sunt în creștere în 2014.

*

Dacă avansează – și va avansa – pe drumul pe care l-am observat ieri, la formarea consilierilor pentru autonomie în învățare, CROS – Universitatea Alternativă, are șanse foarte mari să devină spațiul educativ cel mai complex din România. 

Îi știu de multă vreme, îi însoțesc de multă vreme, fiindu-le alături, ca resursă externă, ori de câte ori simt ei că eu pot aduce o diferență semnificativă în dezvoltarea lor. Uneori i-am încurajat să meargă pe un drum pe care îl deschiseseră deja, alteori le-am recomandat să deschidă un drum pe care nu-l vedeau, parcă, suficient de clar. Și nu o dată le-am oferit feedback critic, pentru că orice proiect are nevoie și de critici mature și oneste ca să crească sănătos. Însă, dincolo de orice limită inerentă oricărei construcții socioumane, proiectul acesta merită să continue și merită susținut. Am detaliat aici ce m-a determinat să fiu unul dintre primii – și unul dintre cei mai longevivi – voluntari CROS.

Ieri, am adăugat pe lista argumentelor pro CROS Universitatea Alternativă un aspect pe care l-am simțit și semnalat de mai multe ori ca pe o absență semnificativă: devine tot mai solidă fundația științifică a educației pe care o oferă grupul acesta de tineri entuziaști. Rezultate științifice de ultimă oră, preluate de la sursă, sunt prezentate de studenți într-un mod natural, relaxat, adesea cu umor, fără nicio teamă de a fi judecați pentru eventuale ezitări, bâlbăieli, incompletitudini, greșeli… Se pun întrebări fără nicio teamă de judecățile altora, se caută răspunsuri fără nicio inhibiție…

În vreme ce în universitățile cu tradiție a devenit, din nefericire, o tradiție și ca studenții să învețe aproape exclusiv din cursurile elaborate de profesori, din manuale și dintr-un simulacru de practică, până la situația în care multe diplome de licență, masterat, doctorat se obțin fără ca absolventul să fi studiat la modul serios măcar un studiu științific autentic ori să se fi angajat activ și susținut măcar într-un proiect practic, CROS a pornit de la învățarea în comunități de practici și adaugă acum învățării experiențiale (learning by doing) fundația științifică necesară, aprovizionându-se cu materie primă și instrumente de lucru de la furnizorii cei mai prestigioși: cercetătorii din marile universități ale lumii și cărțile publicate de ei în edituri prestigioase.

Prima mea recomandare pentru ei, în urma experiențelor de ieri (formarea consilierilor pentru autonomie în învățare) și din vară (CROS CAMP 2014), este să persevereze în această direcție și să adauge în acțiunile lor un plus semnificativ de:

  1. studii științifice apărute în revistele girate de universități din topurile mondiale și asociații științifice internaționale;
  2. metode de cercetare / gândire științifică, urmând modelele recomandate de aceleași universități, asociații și reviste – respectiv de grupurile științifice care practică și în România, cu rigoare și creativitate, aceleași modele (nu practicile frecvente în prea multe medii pretins științifice din jurul nostru);
  3. metode de gândire filosofică.

A doua recomandare este aceea de a opera o distincție foarte clară între trei tipuri de acțiuni educative :

  1. conferințe de tip expert, după modelul TED, susținute de experți autorizați, care au calificări înalte, experiență și contribuții notabile în domeniul lor de expertiză;
  2. prezentări ”în oglindă”, de tip debate, în care două persoane sau două grupuri caută argumente și contraargumente pentru aceeași idee sau experiență; acestea pot fi susținute de studenți, pe baza propriilor experiențe și lecturilor, precum și de experți;
  3. sesiuni de întrebări și răspunsuri, în care studenții adresează întrebări unui expert, pornind de la experiențele lor practice.

Urmărește-i pe acești tineri: ei deschid un drum viabil pentru educația viitorului.

Și, dacă ești interesat(ă) de educație, alătură-te lor: fie ca resursă externă, fie ca student(ă). În ambele cazuri, îți poți satisface nevoi umane fundamentale, dincolo de focalizarea măruntă pe câștig material imediat și plăceri pasagere, atât de frecvente, din nefericire, în România de astăzi.

Alătură-te Universității Alternative !

CROS_19 febr 2014_3Foto: CROS CAMP, Moieciu, iulie 2014

Eu îi ajut pe tinerii și maturii cu mintea deschisă să facă două lucruri, împletite:

  1. să genereze soluții sănătoase și sustenabile pentru situațiile mai dificile din munca și viața lor;
  2. să urce la alt nivel pe termen mediu și lung, să (re)descopere, să dezvolte și să pună mai bine în valoare resursele din ei, din organizația lor și din mediul lor social (familie, alte grupuri, instituții etc.).
  • Cu toții trecem prin situații critice, în orice domeniu al vieții noastre. Și adesea, din cauză că suntem prea implicați, nu mai reușim să vedem lucrurile suficient de limpede. În astfel de situații, chiar și oamenii foarte capabili și foarte puternici au nevoie de cineva care să-i ajute să (se) privească mai obiectiv.
  • Iar dezvoltarea în profunzime a fiecăruia dintre cei implicați în situația respectivă e, întotdeauna, soluția cea mai sigură și durabilă pentru orice problemă. Pentru că libertatea gândirii și creativitatea în rezolvarea problemelor vin din înțelepciune, putere interioară și performanță și cresc doar odată cu acestea.
  • Lucrăm individual, în echipă sau în cuplu / familie. În întâlniri directe (față în față) sau prin Skype, telefon și e-mail.

Te antrenezi să privești lucrurile într-o perspectivă mai complexă și mai profundă, ghidat/ă de un profesionist cu competențe de sociolog calitativ și profesor universitar, plus multă experiență de viață. Nu vei auzi clișeele obișnuite pe piața dezvoltării decât ca să le supunem gândirii critice și ca să înțelegem cât adevăr ori, dimpotrivă, câtă superficialitate și riscuri se ascund dincolo de ele.

Dacă ești antreprenor, manager, specialist HR, coach, consilier pentru dezvoltare personală, mentor, trainer, profesor, psiholog sau părinte, te antrenezi să îi ajuți și tu pe alții să spună ”Urc la alt nivel”.

Află mai mult

Ma intereseaza opinia ta, scrie un comentariu

Adresa de email nu va fi publica. Campurile obligatorii sunt marcate cu *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.