Copii şi alte categorii vulnerabile, ONG-uri şi criză bugetară


06.21.2010
  • Reproduc aici un schimb de mesaje de pe grupul [romania_eu_list], suficient pentru a comunica o atitudine şi a invita la reflecţie. 
  • Aceia care doresc, pot găsi o sinteză a studiilor sociologice pe tema copiilor români, în : Elisabeta Stănciulescu, ‘Children and Childhood in Romanian Society and Social Research: Ideological and Market Biases and some Notable Contributions’, in Current Sociology, March 2010, Volume 58 Issue 2: 309–334. Acces on-line la : http://online.sagepub.com sau http://dx.doi.org/10.1177/0011392109354247 ).

În data de 18 iunie 2010, 01:50, Vali valinash@gmail.com a scris:

Cand citesti comunicatul guvernamental triumfalist de mai jos si stii ca foarte multi din copiii romani traficati pentru munca fortata sau prostitutie sunt racolati din institutiile de stat, nu poti sa nu te intrebi cat de rupti de realitate sunt membrii acestui „Grup la nivel inalt” condusi de inaltimea sa baroneasa…

(
…)

http://www.gov.ro/reuniunea-organizatiilor-caritabile-din-sectorul-social__l1a109382.html

Miercuri 16 iunie 2010

Reuniunea organizatiilor caritabile din sectorul social
La Palatul Victoria, s-a desfasurat astazi, sub patronajul primului-ministru Emil Boc, reuniunea organizatiilor caritabile din sectorul social, la care au participat baroneasa Emma Nicholson si ambasadorul britanic Robin Barnett.

„Rolul ONG-urilor este unul vital pentru societatea romaneasca in ceea ce priveste resursele, abilitatile, initiativele puse la dispozitie, pentru dezvoltarea acestui domeniu care se adreseaza persoanelor cu nevoi. La nivelul aparatului de lucru al Primului-ministru, exista o structura speciala numita Colegiul pentru Asociatii si Fundatii, prin care ne propunem sa identificam, sa urmarim si sa elaboram politici publice in acest domeniu”, a afirmat Calin Hintea, consilierul primului-ministru, care a transmis la inceputul reuniunii mesajul sefului Executivului.
Ambasadorul Marii Britanii, Robin Barnett, a anuntat ca in cadrul reuniunii s-a convenit crearea unui grup de lucru, impreuna cu aparatul propriu de lucru al primului-ministru, Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Familiei si Copilului si Ministerul Sanatatii, care va incuraja voluntariatul si va identifica bune practici in domeniul voluntariatul, astfel incat acest gen de activitati sa devina mai cat mai accesibile persoanelor de toate varstele. „Participarea reprezentantilor Guvernului Romaniei a fost extrem de constructiva; sunt convins ca dupa aceasta intalnire putem sa incurajam dezvoltarea societatii civile aici in Romania”, a declarat Robin Barnett.
Emma Nicholson, care patroneaza Grupul la nivel inalt pentru copiii romani, alaturi de premierul Emil Boc, si-a exprimat aprecierea pentru progresele remarcabile inregistrate de Romania in ceea ce priveste protectia, educatia si bunastarea copiilor. Emma Nicholson a declarat ca, in prezent, mai exista doar 23.000 de copii institutionalizati in Romania – fata de peste 130.000 in anul 1999 -, iar acestia sunt bine ingrijiti.
Totodata, baroneasa Emma Nicholson a spus ca Romania a creat modele de bune practici care au fost replicate in tari precum Republica Moldova, Armenia sau Georgia, cu expertiza romaneasca. „Exemplul romanesc este deopotriva pentru est si vest. Este intr-adevar un lucru foarte imbucurator /…/ sunt convinsa ca aceasta initiativa va conduce la si mai multe exemple romanesti de conceptii si actiuni inovatoare si la crearea de modele pe care alte natiuni, din interiorul sau din afara Uniunii Europene pot sa le aplice”, a declarat Emma Nicholson .
Emitent: Guvernul Romaniei – Biroul de presa

Data: 16.06.2010
Copyright © 2008 Guvernul Romaniei



——————————————————-

De la: Elisabeta Stanciulescu estanciulescu@gmail.com
Data: 21 iunie 2010, 10:56
Subiect: Re: [romania_eu_list] Reuniunea organizatiilor caritabile din sectorul social
Către: romania_eu_list@yahoogroups.com

Mă îndoiesc că [membrii Grupului la nivel înalt pentru copiii români, patronat de baroneasa Emma Nicholson] sunt atât de naivi. Dar, după ce au intrat pe un drum, oricât de greşit, cei mai mulţi oameni – îndeosebi oamenii politici – au nevoie să găsească argumente (probe) pentru a (se) convinge că au procedat corect.

Iată un exemplu: „… in prezent, mai exista doar 23.000 de copii institutionalizati in Romania – fata de peste 130.000 in anul 1999 -, iar acestia sunt bine ingrijiti”. Ce se întâmplă cu cei „dezinstitutionalizaţi”? Care au fost consecinţele reale – dorite sau nedorite – ale procesului început cu mulţi ani în urmă? Ce se întâmplă cu copiii din familii „normale”?


Când orientezi fondurile către studii „ştiinţifice” în măsură să producă doar probele empirice care susţin deciziile politice, poţi – probabil – nu numai să dormi liniştit, dar şi să te convingi că ai o contribuţie importantă la progresul societăţii.


Aş vrea să mă înşel, dar sociologul din mine anticipează că peste 10-15 ani (poate chiar mai devreme) se va constata că „modele de bune practici care au fost replicate in tari precum Republica Moldova, Armenia sau Georgia, cu expertiza romaneasca” au generat probleme mai multe şi mai grave decât cele produse de vechea instituţionalizare.

 
Să nu se înţeleagă greşit: nu susţin că vechiul sistem era acceptabil; afirm doar că viteza şi formalismul cu care au fost instituite noile structuri – înainte de a pregăti resursele umane necesare şi un sistem normativ clar, coerent, eficace – au făcut ca ele să fie profund disfuncţionale; şi că în ultimii 15 ani societăţi sărace şi-au investit puţinele resurse mai ales în categoriile „marginale” (în detrimentul categoriilor „integrate”), instalându-le astfel într-un mod de gândire şi acţiune bazat pe a aştepta / revendica / exercita presiuni pentru „ajutor” continuu.

[Deşi nu e ‘corect din punct de vedere politic’, o spun deschis: gândesc că prima grijă a unei societăţi ar trebui să fie bunăstarea celor care caută căi legitime pentru a-şi urmări interesele, pentru că altfel ne vom afla nu peste multă vreme în situaţia în care numărul ‘victimelor’ care trebuie asistate (şi susţinute inclusiv financiar) va deveni mai mare decât al ‘oamenilor muncii’ care trebuie să le susţină. Societăţile în curs de dezvoltare ar avea de câştigat dacă ar limita asistenţa fiecărui cetăţean la un număr determinat de situaţii (una-două-trei), exceptând de la această regulă doar persoanele cu capacitate limitată de discernământ şi acţiune din cauze precum vârsta sau starea sănătăţii. Într-o societate în care s-a generalizat ‘visul american’, dar care e extrem de departe de resursele economice şi instituţionale americane, a-i asista repetat pe cei care au capacitate deplină de discernământ şi muncă, dar aleg repetat ‘scurtături’ diverse pentru a-şi realiza interesele nu poate conduce decât la criminalitate crescândă (criminalitate = orice încălcare a legii) şi faliment socio-economic. Orice om are dreptul să greşească şi are dreptul la o a doua şansă, dar cine a numărat de câte ori ‘greşesc’ – şi primesc suport social – cei pe care îi susţin ‘anoştii, incolorii şi inodorii’ care nu aspiră nici la îmbogăţire rapidă, nici la ‘libertate’ totală, nici la cariere ‘artistice’ ş.a.m.d.?]
 

————————————————————-

De la: Elisabeta Stanciulescu estanciulescu@gmail.com
Data: 21 iunie 2010, 12:05
Subiect: Re: [romania_eu_list] Raportul pe 2010 privind Traficul de Persoane – Romania
Către: romania_eu_list@yahoogroups.com

Reformulând extrasul din Raportul de mai jos : bugetul României nu are puterea să susţină pensiile şi salariile celor care muncesc în sectorul public (şi au copii, persoane bolnave, bătrâni de întreţinut), dar se presupune că ar trebui să susţină salariile angajaţilor din ONG-uri diverse + alte resurse necesare acestora pentru activităţile de protecţie a victimelor traficului + suportul victimelor.

Înţeleg că bugetarii şi familiile lor au „şansa” să acceseze fonduri de la buget, prin intermediul ONG-urilor, dacă devin victime ale traficului de persoane, droguri etc.?

Am ales să nu mai fiu „bugetar” şi nu aprob ideologia „Daţi-ne!” cu care bugetarii ies în stradă – nu te leagă nimeni de un loc de muncă, tu îl alegi, iar dacă alegi să te angajezi şi să rămâi într-un sistem prost plătit, nu aştepţi să facă altul pentru tine mai mult decât faci tu însuţi / însăţi. 

Dar logica pe care o dezvăluie Raportul mă depăşeşte.
După mintea mea
– dar cine se ia după o minte ca a mea? , crearea locurilor de muncă şi salariile ar intra primele în categoria investiţiilor pentru prevenirea traficului.
Ori : pe când un ONG care să scrie şi să pună în practică proiecte împotriva traficului în rândurile cadrelor didactice, cadrelor medicale, funcţionarilor publici – păstraţi în sistem sau disponibilizaţi?
 

———————————————————-

În data de 18 iunie 2010, 01:50, Vali valinash@gmail.com a scris:

http://romania.usembassy.gov/2010_tip_ro.html


Raportul privind Traficul de Persoane – 2010


Romania (Nivelul 2)
Romania este tara de origine, tranzit si destinatie pentru barbatii, femeile si copiii traficati in special in scopul muncii fortate, precum si pentru femeile si copii traficati in scopul exploatarii sexuale. Barbati, femei si copii din Romania sunt traficati catre Spania, Italia, Republica Ceha, Grecia, Finlanda, Germania, Marea Britanie, Cipru, Australia, Franta si Statele Unite ale Americii in scopuri de munca fortata, inclusiv cersetorie fortata. Femei si copii din Romania sunt traficati catre Italia, Spania, Olanda, Marea Britanie, Grecia, Germania, Cipru, Austria si Franta, in scopuri de exploatare sexuala. Barbati, femei si copii din Romania sunt traficati pe teritoriul tarii in scopuri de exploatare sexuala si munca fortata, inclusiv cersetorie fortata si furturi marunte. Majoritatea victimelor identificate in 2009 au fost traficate in scopuri de munca fortata. Romania este tara de destinatie pentru un numar mic de femei din Moldova, Columbia si Franta, traficate in scopuri de prostitutie fortata. Majoritatea victimelor de origine romana identificate sunt traficate in scopuri de munca fortata, inclusiv cersetorie fortata.


Guvernul Romaniei nu indeplineste intru totul standardele minime in vederea eliminarii traficului de fiinte umane; totusi, guvernul depune eforturi semnificative in acest sens. Desi peste jumatate dintre victimele identificate in 2009 au fost traficate in scopuri de munca fortata, guvernul nu a reusit nici acum sa raporteze luarea unor masuri ample in aceasta directie; mai exact, guvernul nu a elaborat statistici separate ale cazurilor de trafic in scopuri de munca fortata si ale cazurilor de trafic in scopuri de exploatare sexuala, nereusind astfel sa stabileasca numarul de anchete, puneri sub urmarire si condamnari pentru trafic in scopuri de munca fortata, ori numarul de victime asistate de catre guvern in perioada de referinta. In martie 2009, guvernul a reorganizat principala agentie de lupta impotriva traficului de persoane, Agentia Nationala impotriva Traficului de Persoane (ANITP). Astfel, aceasta agentie nationala independenta ce are sarcina de a administra fondurile dedicate proiectelor de lupta impotriva traficului de persoane, a trecut in subordinea Inspectoratului General al Politiei Romane, din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor. Expertii au semnalat ca reorganizarea ANITP a avut un impact negativ asupra asistentei acordate victimelor. Mai exact, guvernul a colaborat mult mai putin cu ONG-urile ce lupta impotriva traficului de persoane si nu a alocat fonduri ONG-urilor pentru asistenta victimelor si pentru programe de prevenire a traficului de persoane. Drept urmare, circa 30 de ONG-uri ce lupta impotriva traficului de persoane si-au oprit activitatea ori si-au indreptat eforturile spre alte domenii decat lupta impotriva traficului de persoane, pentru a putea beneficia in continuare de fonduri de la buget. Unele dintre aceste ONG-uri ofereau asistenta esentiala victimelor, inclusiv adapost, consiliere, educatie vocationala si alte programe de reabilitare. Numarul victimelor care au beneficiat de asistenta platita de stat a scazut semnificativ pentru al doilea an la rand, iar guvernul a identificat un numar mult mai mic de victime comparativ cu perioada anterioara de raportare. ONG-urile si organizatiile internationale au semnalat faptul ca in urma reorganizarii ANITP, Romania nu mai are o adevarata agentie nationala care sa directioneze eforturile altor ministere ce au responsabilitati in domeniul luptei impotriva traficului de fiinte umane.

Recomandari pentru Romania: cresterea fondurilor dedicate programelor de asistenta a victimelor traficului de persoane, inclusiv alocarea unor fonduri pentru ONG-urile care ofera diferite servicii victimelor; imbunatatirea eforturilor de strangere a informatiilor referitoare la infractiunile de trafic de fiinte umane pedepsite prin Legea nr. 678/2001 si alte legi, prin elaborarea de statistici diferite pentru traficul de fiinte umane in scopuri de exploatare sexuala si pentru traficul de fiinte umane in scopuri de munca fortata; luarea de masuri in vederea anchetarii si pedepsirii actelor de traficare in scopuri de munca fortata si oferirea de asistenta victimelor traficului in scopuri de munca fortata; imbunatatirea eforturilor de identificare a potentialelor victime in randul categoriilor vulnerabile de populatie, precum imigrantii fara documente de identitate; continuarea organizarii de pregatire pentru judecatori pe tema sensibilitatii victimelor; cresterea numarului de victime trimise catre ONG-uri de catre oficialii guvernamentali; imbunatatirea comunicarii interministeriale si a coordonarii activitatilor de lupta impotriva traficului de fiinte umane; sporirea capacitatii autoritatilor locale de a oferi asistenta victimelor prin: organizarea de cursuri de pregatire pentru autoritatile locale, imbunatatirea comunicarii si a conducerii ANITP si alocarea de fonduri de la buget pentru ca autoritatile locale sa-si poata indeplini responsabilitatile in domeniul luptei impotriva traficului de persoane; continuarea eforturilor de stabilire si consolidare a parteneriatelor cu guvernele din regiune in scopul cresterii constientizarii de catre public a riscurilor traficului de persoane si a scaderii cererii.
(…)

Protectia victimelor traficului de fiinte umane
In perioada care face obiectul acestui raport, Guvernul roman si-a redus semnificativ eforturile de protejare si acordare de asistenta victimelor traficului de fiinte umane. Spre deosebire de anul 2008, cand a acordat 270.000 de dolari unui numar de patru ONG-uri, in 2009, guvernul nu a alocat fonduri ONG-urilor care lupta impotriva traficului de fiinte umane si ofera asistenta victimelor. Lipsa fondurilor de la buget a cauzat o scadere semnificativa a numarului de victime care au beneficiat de asistenta din partea agentiilor guvernamentale si a ONG-urilor. In 2009, guvernul a identificat 780 de victime (inclusiv cel putin 416 victime ale traficului in scopuri de munca fortata si cel putin 320 de victime ale traficului in scopuri de exploatare sexuala), numar semnificativ mai mic comparativ cu numarul de 1.240 de victime identificate in 2008. 176 dintre victimele identificate in 2009 au fost copii, traficati atat in scopuri de munca fortata, cat si pentru prostitutie. Guvernul nu a luat masuri active de identificare a posibilelor victime in randul categoriilor vulnerabile de populatie, inclusiv in centrele de detentie a imigrantilor ilegali. Nici guvernul, nici ONG-urile nu au identificat victime de alta nationalitate in 2009. Desi guvernul a continuat sa administreze noua adaposturi pentru victimele traficului de fiinte umane, calitatea conditiilor din aceste adaposturi a variat si multe dintre victime au preferat adaposturile administrate de ONG-uri. Autoritatile locale au primit sarcina de a oferi victimelor acces la diferite tipuri de asistenta. Cu toate acestea, guvernul national nu a oferit autoritatilor locale fonduri, programe de pregatire sau indrumare, astfel incat autoritatile locale au fost practic incapabile de a aborda problema traficului de fiinte umane. Conform informatiilor prezentate de Guvern, aproximativ 365 de victime au beneficiat de forme de asistenta platita de stat, in comparatie cu 306 victime care au beneficiat de asistenta platita de stat in 2008. Alte 32 de victime au beneficiat de asistenta prin intermediul unor programe platite de organizatii non-guvernamentale, in comparatie cu cele 234 de victime care au beneficiat de asistenta oferita de ONG-uri in 2008.

Autoritatile guvernamentale au trimis toate cele 780 de victime identificate pentru a li se oferi asistenta, comparativ cu cele 540 de victime trimise pentru a li se oferi asistenta in 2008. Victimele au fost incurajate sa participe la anchetele si procesele deschise impotriva traficantilor de fiinte umane implicati in propriile cazuri. 158 de victime au depus marturie in 2009, numar in scadere semnificativa fata de cele 1.053 de victime care au sustinut eforturile de aplicare a legii in 2008. Conform legii, victimele de alta nationalitate primesc o perioada de reflectie de 90 de zile pentru a hotari daca doresc sa coopereze intr-un demers penal. Cu toate acestea, in practica, niciuna dintre victimele de alta nationalitate nu a folosit aceasta perioada de reflectie. Legea permite victimelor de alta nationalitate sa solicite un permis de sedere temporara si sa ramana in tara pana la incheierea anchetei si a procesului. In 2009, niciuna dintre victime nu a solicitat si primit permis de sedere temporara. Desi, in general, drepturile victimelor au fost respectate, iar victimele identificate nu au fost pedepsite pentru actele ilegale comise in timp ce erau traficate, unii judecatori au demonstrat lipsa de respect fata de femeile cazute victime ale traficului in scop de exploatare sexuala, ceea ce le-a descurajat pe victime sa participe la anchete si procese.

Prevenirea traficului de fiinte umane
In perioada la care face referire prezentul raport, Romania si-a mentinut eforturile de informare asupra traficului de fiinte umane si de prevenire a acestuia. Guvernul a desfasurat o campanie de constientizare a pericolului reprezentat de traficul de persoane in scop de exploatare sexuala, numita „Omul cu doua fete”. Conform estimarilor, campania desfasurata pe o perioada de trei luni si constand in difuzarea de spoturi TV si radio, precum si plasarea de afise in mijloacele de transport public, a avut o audienta de 620.000 de persoane. Guvernul a desfasurat de asemenea o campanie de informare si constientizare, al carei public tinta a fost reprezentat de 30.000 de scolari si 530 de profesori. In iunie 2009, guvernul si-a incheiat campania de reducere a cererii cu tinta explicita pe clientii potentialelor victime ale prostitutiei si muncii fortate.
© US Department of State


Ma intereseaza opinia ta, scrie un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.