Ești foarte hotărât/ă să devii un profesionist adevărat?
Atunci acest program sigur e pentru tine.

Am ajuns la nivelul de cunoaștere-experiență și la vârsta necesare ca să vreau și să pot să îi sprijin pe colegii mai tineri să devină profesioniști mai buni decât mine – da, mai buni decât mine! Pentru că un profesor și un mentor bun e doar acela care îi încurajează și îi ghidează pe studenții și discipolii săi să devină mai buni decât el.

Nici diplomele și certificările de orice fel, nici numărul de ore de practică, nici notorietatea clienților, nici banii pe care îi câștigăm nu fac din noi profesioniști în adevăratul sens al cuvântului. În orice domeniu, cineva poate fi un practician foarte bun și absolut respectabil ca meseriaș, dar să nu fie un profesionist. Poți înțelege diferența comparând, de exemplu, un meseriaș instalator care a învățat cum-se-face într-un program de (re)calificare (școală de meserii sau program de și mai scurtă durată) cu un inginer constructor ori arhitect; sau un lăutar foarte talentat cu un interpret profesionist precum Maxim Vengerov. Lăutarii și meseriașii de toate felurile (instalatori, zugravi, zidari…) pot fi foarte buni practicieni, pot fi foarte solicitați, pot câștiga mulți bani și sunt demni de tot respectul și de toată admirația noastră; însă nu revendică și nu primesc de la societate atributul „profesioniști”.

Coachingul e un domeniu în curs de profesionalizare. Unii coachi nu vor fi de acord cu această afirmație, ei îl văd deja ca pe o profesie și se consideră ei înșiși profesioniști. În realitate, e o ocupație care a parcurs mai multe etape către  profesionalizare, în care există o efervescență evidentă a eforturilor în această direcție și care are multe șanse să devină o profesie, fără să fi atins încă acel nivel, mai ales sub aceste aspecte, considerate cruciale pentru ca o ocupație să fie acceptată social ca profesie: „possessing special knowledge and skills in a widely recognised body of learning derived from research, education and training at a high level, and who are prepared to apply this knowledge and exercise these skills in the interest of others”.

Știința („research, education and training at a high level”) este aceea care face diferența între abilități (skills) și competențe, respectiv între simpli practicieni (meseriași) și profesioniști. Abilitățile (skills) presupun să știi cum-se-faceașa-se-face și să faci foarte bine acel așa-se-face; ele fac din tine un practician respectabil, căutat și relativ bine plătit; problema e că aici intuiția și creativitatea se bazează în foarte mare măsură pe a ghici și pe improvizație, iar consecințele lor rămân în foarte mare măsură necunoscute și, prin urmare, incontrolabile. Competențele presupun să înțelegi de ce e mai bine să faci în acel fel precis, iar nu în altul, care sunt mecanismele și nuanțele profunde care se ascund în spatele aparențelor; intuiția și creativitatea depășesc aici nivelul ghicirii și improvizației, implică predicții întemeiate pe rezultate de cercetare științifică ( = testare și retestare cu metode și instrumente specifice) cu privire la consecințe și, prin urmare, păstrează un control mai bun asupra consecințelor.

Dacă a ne crede și a ne prezenta deja ca profesioniști aduc avantajele că alimentează o încredere mai mare a noastră în noi înșine și în serviciile pe care le oferim și atrag mai multe persoane în programele de formare și certificare, aceleași mod de gândire și prezentare publică au cel puțin două foarte mari dezavantaje:

1. pe de o parte, îți alimentează efectul Dunning-Kruger fără să-ți dai seama; mulți iau drept competențe (vezi mai sus) abilitățile (talent plus exercițiu plus informațiile necesare și suficiente pentru exercițiu) certificate de o organizație internațională sau de o instituție națională în urma unor programe de formare și, cu cât au mai puține competențe în înțelesul riguros al termenului, cu atât sunt mai siguri că sunt foarte sau măcar suficient de competenți; iar dacă aceștia sunt foarte mulți sau foarte populari (fake-urile sunt cumpărate de mai mulți decât originalele, în orice domeniu), ei devin reperul tău, iar tu devii ca ei;

2. pe de altă parte, indiferent dacă vorbim despre încrederea în sine sau despre încrederea potențialilor beneficiari în noi, încrederea se dovedește inevitabil fragilă și nesustenabilă pe termen lung atunci când e construită fără o fundație solidă; cu cât ne prezentăm mai insistent ca profesioniști în condițiile în care cei mai mulți sunt, în cel mai fericit caz, lăutari cu talent și exercițiu, cu atât mai greu vom fi recunoscuți ca atare și riscăm să pierdem, cu timpul, și recunoașterea și respectul de care se bucură pe drept cuvânt lăutarii; doar cine vrea să se mintă pe sine nu vede și nu aude multele semnale sociale de neîncredere, de la scepticismul încă foarte frecvent în rândurile potențialilor beneficiari (persoane fizice și organizații), la atenționări deschise cu privire la incompetență venite dinspre psihologi și sociologi reputați și de foarte bună credință, ori la respingerea fără menajamente prin ironii de tipul „o nouă religie” și acuzații de „șarlatanie” venite de la intelectuali care au instrumente suficiente ca să genereze curente de opinie; a gândi și a spune că suspiciunea și acuzele deschise se referă doar la coachii care nu sunt certificați de un organism internațional și că viitorul e luminos e nu doar naiv, ci și periculos – optimismul nerealist e la fel de neproductiv și nesănătos ca și pesimismul nerealist.

Dacă ce ai citit până aici are sens pentru tine, atunci acest program e pentru tine.

Ce fac eu mai bine decât mulți alți mentori ?

Am reflectat atent şi, fără falsă modestie, iată ce fac mai bine decât majoritatea oamenilor pe care îi cunosc – ceea ce nu înseamnă în niciun caz că pretind a fi „cea mai” (orice clasament e foarte relativ), ori că nu aș greşi niciodată: sunt un om ca oricare dintre oameni; și fac parte dintre oamenii care nu ezită să greșească, pentru că fiecare greșeală e o linie de start pentru un nou proces de învățare-dezvoltare – îmi dau voie să greșesc, recunosc că am greșit, identific foarte precis greșeala și reîncep să învăț, și din cărți, și din experiență, împletite.

  • Am cunoștințe, competențe și experiențe de muncă multidisciplinare și interdisciplinare (științele învățării-dezvoltării, psihosociologie, filosofie, educație, cercetare calitativă, coaching, mentorat, soloprenoriat) care mi-au permis să creez o metodă de lucru originală, prima creată în România și care ia în calcul particularitățile profunde ale societății românești.
  • Sunt mai bine alfabetizată științific, știu să descifrez studii științifice și să le evaluez cu gândirea critică specifică științei, care e diferită de gândirea critică obișnuită.
  • Combin abilitățile practice cu o cunoaștere științifică mai solidă, altfel spus am mai multe competențe în adevăratul sens al cuvântului, acel sens care transformă un practician (meseriaș) într-un adevărat profesionist.
  • Imaginez mult mai repede modalităţi concrete de integrare a „teoriei” în viaţa reală.
  • Pun întrebări acolo unde cei mai mulţi văd adevăruri absolute.
  • Intuiesc adesea lucruri pe care ceilalţi nu le văd decât mult mai târziu.
  • Observ mai repede „tiparele” din acţiunile indivizilor şi grupurilor.
  • Am o capacitate mai bună de a procesa calitativ informaţie socio-umană complexă.
  • Corelez întrebări şi informaţii între care alţii nu văd nicio legătură.
  • Văd lucrurile mai amplu şi sunt mai atentă la nuanţe.
  • Sunt mai riguroasă: analizez cu mai multă acurateţe; am răbdare să reflectez asupra unor interpretări diferite; verific ce probe pro şi contra am pentru fiecare ipoteză.
  • Am un simţ al limbii române mai bun, mai nuanţat.
  • Am mai mult curaj să-mi asum riscul de a ieşi din zona de confort pentru a învăța lucruri noi și, astfel, a o lărgi, îmbogăți, restructura; mai mult curaj să sparg „cercurile” care mă limitează şi restrâng.
  • Ştiu cum se capitalizează experienţa, cum poţi să transformi trecutul şi prezentul în investiţie aducătoare de beneficii.
  • Am o atitudine nu doar pozitivă, ci şi constructivă în tot ce fac.
  • Nu încerc să conving pe nimeni că eu am dreptate. Spun doar ce gândesc şi îi las celuilalt dreptul să aleagă.
  • Sunt mai atentă să ascult şi să citesc activ, empatic şi constructiv.
  • Sunt mai atentă să comunic propriile idei într-o direcţie constructivă.
  • Recunosc uşor când greşesc şi accept fără probleme o idee a altcuiva, dacă argumentele lui/ei sunt mai solide decât ale mele.
  • Acţionez mai consecvent după principiul „câştig(i)-câştig” (win-win).
  • Chiar reuşesc să trăiesc în armonie cu propriile valori. Mulți îmi spun că, pentru ei, sunt un model în ce priveşte autenticitatea, onestitatea cu sine, buna credinţă, integritatea.

Acestea sunt lucrurile pe care le poţi învăţa nu de la mine, ci lucrând efectiv, antrenându-te sistematic, inspirat/ă de întrebările, exemplele, explicaţiile şi recomandările mele.

Vrei să antrenezi sistematic o parte dintre aceste lucruri? Atunci acest program e pentru tine.

Dorința mea e să te sprijin să devii un profesionist mai bun decât mine, nu vreo copie a mea.

Prima condiție ca să lucrăm împreună e să fii într-adevăr foarte hotărât/ă să devii un astfel de profesionist.

A doua condiție e să ai deja o certificare în coaching sau să fii în curs de certificare; eu nu ofer „cursuri de formare”, ofer servicii de mentorat = dezvoltare ca profesionist autentic.

Contact

Citește articole relevante din Blog.

Abonare la newsletter


Abonează-te aici

Programează o sesiune


Contact

Ma intereseaza opinia ta, scrie un comentariu

Adresa de email nu va fi publica. Campurile obligatorii sunt marcate cu *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.