coach – mentor – consilier coach – mentor – consilier

Aici afli în detaliu ce faci tu și ce fac eu în cadrul unui program, ce îți ofer eu în plus față de alți furnizori de servicii similare și cum combin interdisciplinar și flexibil postúrile de coach – mentor – consilier – trainer – cercetător – profesor.

Coach – mentor – consilier – cercetător :
ce fac eu, concret, pentru tine ?

  • Te ascult atent, fără să te judec.
  • Ascult și întreb, până sunt sigură că am înțeles corect.
  • Întreb și explic, până te înţelegi mai profund tu însuți / însăți.
  • Încurajez şi provoc intelectual, până creezi – tu însuți / însăți – soluţii îndrăznețe, constructive, sănătoase și realiste, care ți se potrivesc.
  • Încurajez și ofer suport emoţional, ca să aplici soluţiile în practică.
  • Ofer feedback constructiv, ca să evaluezi corect rezultatele şi să adaptezi soluţiile.
  • Pe întreg traseul, îți ofer exemple din experiența mea și din experiențele altor oameni, precum și sugestii și recomandări bazate pe rezultatele unor cercetări științifice. Doar cu titlul de resurse. Ți le comunic, împreună cu argumentele mele, şi atât. Nu încerc să te conving. Te încurajez doar să le testezi, să le verifici. Tu decizi complet liber dacă şi cum le foloseşti.
Nu te cicălesc, nu insist să faci ce spun eu. Arhitectul și constructorul vieții tale ești tu; leaderul și totodată muncitorul cel mai priceput al vieții tale ești tu. Producătorul, scenograful, regizorul și actorul principal în filmul vieții tale ești tu. Eu sunt profesionistul de la lumini și un corepetitor competent, creativ și răbdător.
coach – mentor – consilier coach – mentor – consilier
Plasez lumina pe experiențele tale în așa fel încât tu să vezi resurse pe care, singur/ă, nu le vezi și piedici pe care ți le pui singur/ă. Pentru că Everything’s got a moral, if only you can find it (Lewis Carroll): din orice poți ajunge la o învățătură, cu condiția să fii capabil/ă să o descoperi. Eu te ajut să descoperi învățături pe care, singur/ă, nu reușești să le descoperi.
coach – mentor – consilier coach – mentor – consilier
Apoi te ghidez și te sprijin să înveți exact ce ai nevoie să înveți, în primul rând din propria-ți experiență, iar apoi din experiențele altora, inclusiv a mea, și din cercetarea științifică de nivel înalt.
coach – mentor – consilier coach – mentor – consilier
Reușesc să fac foarte bine această artă-cu-știintă de mai bine de 30 de ani. A devenit mai mult decât o profesie. A devenit sensul vieții mele.
coach – mentor – consilier coach – mentor – consilier

Coach – mentor – consilier – cercetător:
plecăm de la experiența ta obișnuită 

Înveţi, practic, din ce faci în fiecare zi.

Adăugăm împreună, lucrând ca echipă, o valoare suplimentară experiențelor tale, prin reflecția conștientă și ghidată asupra lor și prin capitalizarea învățămintelor trase.

Reflecția conștientă face diferența în procesele de învățare-dezvoltare-schimbare; și înțelepciunea veche, și studii științifice recente susțin acest adevăr :

By three methods we may learn wisdom: First, by reflection, which is noblest; Second, by imitation, which is easiest; and third by experience, which is the bitterest.” (Confucius)

”(…) one of the critical components of learning is reflection, or the intentional attempt to synthesize, abstract, and articulate the key lessons taught by experience. (…) When we stop, reflect, and think about learning, we feel a greater sense of self-efficacy. We’re more motivated and we perform better afterward.” (Learning by Thinking: How Reflection Aids Performance)

Înveţi din ce faci în fiecare zi. Inclusiv din ce spui şi faci în relaţia cu mine, pentru că te stimulez să comunici exact aşa cum ești obişnuit(ă), iar tu reproduci în ceea ce îmi povestești şi în relaţia cu mine “tiparele” tale obişnuite de gândire şi acţiune.

Eu nu cred în afirmația ”Clientul are toate resursele”, pe care o auzi aproape de la orice coach – mentor – consilier . Dacă cineva are toate resursele, ce nevoie mai are să învețe lucruri noi? E o propoziție care satisface orgoliul clientului, însă îi limitează enorm dezvoltarea și șansele de reușită.

Credința mea, întemeiată pe cercetare științifică, este că orice om are la îndemână un rezervor de resurse interioare și sociale. Nu ”calități” și ”defecte”. Doar un rezervor de resurse variate, care pot fi descoperite, dezvoltate și valorificate mai bine, cu beneficii atât pentru el/ea, cât și pentru cei din jur. Ceea ce oamenii numesc ”calități” și ”defecte” sunt, de fapt, resurse folosite în acord sau în dezacord cu ceea ce un anumit mediu social consideră că e bine, frumos, normal etc. Orice avem ”în cămara” creierului constituie o resursă, cu condiția să ne antrenăm să o activăm în contextele potrivite, în combinațiile potrivite și în proporțiile potrivite.

Găsești la acest link dovezi ale neuroștiințelor, care susțin această afirmație a mea – greu de acceptat pentru cei mai mulți – că nu avem ”defecte” și calități”, ci doar resurse utile în contextele variate ale vieții noastre.

Imaginează-ți orice ființă umană, inclusiv pe tine, ca pe un spațiu de depozitare: o cutie de valori, sau un dulap, un container, pe care îl duci cu tine oriunde mergi. Codul genetic mai întâi, iar apoi familia ta, partenerii tăi de joacă și de distracție, profesorii, colegii de școală și muncă, televizorul, internetul etc. și mai ales tu ați tot adăugat, în ani, câte ceva. Uneori, lucrurile au fost așezate ordonat, în ”sertare”; de cele mai multe ori, au fost pur și simplu aruncate din mers. De fiecare dată când gândești sau faci ceva, scotocești rapid prin depozit și combini ce găsești la îndemână. Cu timpul, sertarele s-au înmulțit și nu mai știi exact ce ai prin ele. Cu timpul, lucrurile așezate dezordonat s-au amestecat între ele și nu mai știi de unde să le iei, ori nici nu-ți mai amintești că le ai. Cu timpul, te-ai obișnuit să combini doar câteva, ca atunci când, pentru comoditate, preferi să porți aceleași câteva haine, deși ai în dulap și altele, mai bune. Obișnuințele acestea îți limitează șansele în viață, din cauză că lași nefolosite foarte multe resurse, ori le folosești inadecvat.

”People are seeking quality everywhere except in the most important area
– the quality of thinking. We need better thinking methods in order to make
full use of our available intelligence and experience.” (Edward de Bono)

Dezvoltarea personală profundă înseamnă:

  • să identifici tot mai multe resurse interioare;
  • să identifici tot mai multe resurse din mediul tău social (grupuri, organizații, instituții);
  • să conștientizezi în ce măsură folosești aceste resurse și care sunt consecințele reale, imediate și pe termen lung;
  • să conștientizezi care sunt obișnuințele care te împiedică să obții rezultatele pe care ți le dorești și să blochezi ”sertarele” în care le-ai depozitat;
  • să redescoperi resurse uitate sau rătăcite prin ”depozitul” tău și să reîncepi să le folosești;
  • să descoperi de ce resurse noi ai nevoie ca să-ți realizezi dorința sau să-ți rezolvi problema și să adaugi în ”depozitul” tău acele resurse noi;
  • să te antrenezi să combini diferitele resurse mai constructiv și mai productiv, în acțiunile tale de fiecare zi;
  • să continui antrenamentul până când ți-ai format obișnuințe noi.

Cei mai mulți confundă învățarea cu a acumula informații, cunoștințe, abilități tehnice, competențe. Ori cu învățămintele extrase rapid din diferitele experiențe de fiecare zi. Învățarea despre care vorbim aici e altceva: e învățare transformatoare și anticipativă, învățare pentru pentru remodelarea obișnuințelor, astfel încât să faci față mai bine schimbărilor din lumea în care alegi să trăiești și chiar să anticipezi aceste schimbări și să te pregătești din timp pentru ele.

Coach – mentor – consilier – cercetător:
începem cu relatarea problemei

Mulţi coachi – dar nu toţi – spun că oamenii care îi contactează nu o fac pentru că ar avea vreo problemă, ci doar pentru că îşi doresc performanţe mai înalte; unii cred că acest cuvânt, ”problemă”, nu există – sau nu ar trebui să existe – în vocabularul unui om de succes.

Eu am o altă perspectivă; mă inspir din coaching și îi respect pe coachii care își fac treaba cu profesionism, însă sunt mai mult decât coach. La mine vin, de regulă, oameni care au probleme grele de rezolvat. Când cauți un profesionist, o faci  pentru că simți o insatisfacție, o nemulţumire, poate chiar o suferință sau o frică, suficient de mare, generată de o discrepanţă între ce îți dorești să fii sau să ai şi ce reuşești, în fapt, să fii sau să ai.

Această discrepanţă este problema oricărui om care solicită servicii de învățare-dezvoltare, indiferent dacă este sportiv care vrea să obţină o medalie olimpică, leader care vrea să obţină rezultate mai bune cu echipa sa, angajat care vrea să gestioneze mai bine stresul de la serviciu, tânăr/ă care caută o carieră, părinte care vrea să comunice mai bine cu copiii, soţ / soţie care vrea să-şi “salveze” căsnicia, ori femeie sau bărbat de 40+ ani care vrea să se regăsească pe sine în “criza vârstei de mijloc”.

Oamenii nu au nevoie de coaching pentru că ar face ceva greşit. De fapt, de obicei lucrurile stau exact invers. În experienţa mea, coachingul atrage oamenii cei mai inteligenţi, cei mai orientaţi către viitor, cei mai de succes pe care i-am întâlnit. Oameni care realizează că viaţa e în mâinile noastre. Că putem face ceva. Că o putem îmbunătăţi, transforma, ca pe orice altceva. ” (Mark Peysha, CEO Tony Robbins & Cleo Madanes – VIDEO)

Un coach e cineva care îți spune ce nu vrei să auzi, ca să vezi ce nu vrei să vezi, pentru ca apoi să poți fi ce ți-ai dorit întotdeauna să fii”. (Thomas Wade Landry, reputat antrenor american de fotbal).

Înțelegem împreună în ce constă discrepanța (problema) pentru care tu simți nevoia să lucrezi cu mine.

Pe baza acestei înțelegeri, tu formulezi 1-3 obiective cu care intri în program. Aceste obiective vor putea fi nuanțate sau chiar schimbate pe parcurs, în funcție de ce vei descoperi tu despre tine și de transformările care se vor produce în obișnuințele tale de a gândi.

Semnăm un Contract, care cuprinde drepturile şi obligaţiile fiecăruia, asigură confidențialitatea și ne protejează, şi pe tine şi pe mine, de aşteptări imposibil de satisfăcut, ori de eventuale schimbări de atitudine, capricii sau abuzuri ale celuilalt.

Apoi începem să lucrăm.

Coach – mentor – consilier – cercetător:
lucrăm sistematic, cu metodă

Cum sa inveti : coach - mentor consilier

Metoda Elisabeta Stanciulescu: prima metoda de invatare si dezvoltare personala intemeiata pe cercetare, creata in Romania

coach – mentor – consilier coach – mentor – consilier

1. Direcția: de unde, încotro?

Dorința – Disconfortul – Discrepanța – Defensiva – Deschiderea (Internal Drivers)

  • Relatezi problema aşa cum o vezi tu : ce anume îți provoacă nemulţumire, suferinţă, frică? când și în ce context a debutat problema? cum a evoluat? ce simți și ce gândești în legătură cu situația prezentă?
  • Visezi: cum arată viitorul pe care ți-l dorești, în cel mai frumos “film” pe care îl poţi imagina ? ce deosebiri sunt între ce ai, ce simţi, ce trăiești acum şi nevoile, valorile, dorinţele, aspirațiile, visurile tale?
  • Înţelegi mai profund: pentru ce anume îți dorești acel viitor? ce speri să schimbe el semnificativ în viaţa ta, în relaţiile tale? cu alte cuvinte, care sunt valorile şi nevoile tale profunde?
  • Înțelegi mai profund mecanismele învățării – dezvoltării : zona de (dis)confort, speranțe, frici, deschidere și rezistență la învățare / schimbare.
  • Decizi care sunt scopul, rolul și așteptările tale: cu ce dorești să rămâi după ce vei fi încheiat programul ? ce acțiuni concrete ești gata să faci tu însuți/însăți pe parcursul programului? ce aștepți să fac eu pe parcursul programului?

În tot acest proces, eu îți ofer ascultare, înţelegere, suport emoţional, încurajare, feedback constructiv, confidenţialitate sau anonimat şi instrumente intelectuale : întrebări, ghiduri de lucru, explicaţii, exemple de situaţii în care şi alte persoane au trecut prin aceleaşi experienţe etc. oach – mentor – consilier coach – mentor – consilier

2. Acţiune şi auto-observaţie ghidate

  • Acţionezi în viaţa de fiecare zi în direcţia obiectivelor pe care ți le propui.
  • Observi şi te observi: ce faci, ce spui, ce gândești şi ce simţi în cursul acelor acţiuni şi relaţii cotidiene care sunt importante pentru tine, care îți atrag atenţia în mod deosebit? ce fac şi ce spun ceilalţi? în măsura în care timpul îți permite, îți notezi ce ai observat.

Aici, eu sunt ghidul, asistentul şi uneori trainerul tău. Îți propun modalităţi de lucru şi instrumente de lucru personalizate: întrebări, ghiduri de observaţie, explicaţii, feedback constructiv.  oach – mentor – consilier coach – mentor – consilier

3. Capitalizarea experienţei: conversația constructivă cu sine și cu alții

  • Exersezi reflexivitatea: analizezi şi interpretezi realist şi constructiv lucrurile semnificative pe care le-ai observat în acţiunile tale şi ale celorlalţi.
  • Exersezi conversația constructivă cu sine și cu alții
  • Conștientizezi mai clar care sunt resursele tale, interne și externe, și cum le folosești, de fapt:

– în beneficiul tău?

– împotriva ta?

– nu le folosești?

  • Înțelegi mai clar și mai profund ce te ”împinge” să acționezi într-un fel sau altul:

Sub imperiul căror emoții acționezi?

Care sunt așteptările și dorințele tale profunde?

Care sunt nevoile tale fundamentale?

Care sunt valorile și atitudinile tale?

Care sunt conflictele tale interioare, fricile care îți fac deservicii?

  • Descoperi cum poți învăța din nereușite și greșeli:

Ce ”strategii” folosești de obicei ca să obții ceea ce dorești? Sunt ele benefice pentru tine și pentru ceilalți semnificativi?

Vezi mai clar care sunt obișnuințele tale de gândire și acțiune inadecvate, care te împiedică să ajungi la rezultatele pe care ți le propui.

Înțelegi cum poți acționa ca să dezveți obișnuințele respective și să înveți altele noi, mai adecvate intereselor tale și contextelor în care trăiești.

  • Iei decizii : ai descoperit despre tine mai multe lucruri, ce alegi să faci cu aceste informaţii? Le poţi ignora sau respinge. Sau le poţi folosi ca pe un capital, pentru a schimba ceva în viaţa ta.
  • Dacă alegi să folosești informaţia, creezi, testezi şi evaluezi moduri noi de gândire şi acţiune, care să te ajute să avansezi către viitorul pe care ți-l dorești.
  • Integrezi aceste noi moduri de gândire și acțiune în proiectele tale.

Aici, eu sunt ghid, asistent şi uneori trainer sau mentor. Îți propun modalităţi de lucru şi îți ofer  instrumente de lucru personalizate: întrebări, ghiduri de analiză şi interpretare, explicaţii, exemple, feedback constructiv. Uneori, relatez din propria experienţă sau din experienţele altor persoane, ori îți ofer sugestii sau recomandări – toate doar cu titlul de resurse: tu decizi ce faci cu ele. coach – mentor – consilier coach – mentor – consilier

4. Investirea capitalului uman acumulat – Antrenamentul – Schimbarea

A ști și a nu acționa e același lucru cu a nu ști nimic. (Proverb japonez)

  • Exersezi / antrenezi conștient obișnuințele benefice pe care le ai, precum și obișnuințe noi, care te ajută să construiești strategii de succes și împlinire, optimiste și realiste în același timp: mai întâi în prezenţa mea, apoi autonom, în viaţa ta obişnuită.
  • Îți măsori progresele cu ajutorul unui joc pe care eu l-am creat în acest scop.
  • Îți adaptezi acțiunile. coach – mentor – consilier
  • Îți întărești puterile, prin conştientizare şi exerciţiu conştient.
  • Câştigi mai multă încredere în resursele și puterile tale.
  • Continuăm astfel până când tu decizi că noile atitudini şi comportamente au devenit obişnuinţe pentru tine şi le poţi accesa fără ajutorul meu sau cu mai puţin ajutor.

Aici, eu sunt antrenorul, asistentul şi uneori mentorul tău: ascult activ, empatic şi constructiv; întreb, reformulez, rezum, ofer feedback constructiv, pentru ca tu să înţelegi mai clar şi mai profund ce vrei, ce poţi şi ce faci de fapt; relatez din propria experienţă sau din experienţele altor persoane, ori îți ofer sugestii sau recomandări — repet, doar cu titlul de resurse: tu decizi ce faci cu ele.

Cei patru ”pași” descrişi aici nu trebuie înţeleşi ca etape care pot fi delimitate de la data de… la data de…  Ei se împletesc continuu, în funcţie de cursul natural al conversaţiei noastre, de nevoile tale, de alegerile şi posibilităţile tale de a acţiona. Nu introducem nimic artificial, forţat, totul curge natural, firesc, iar fiecare dintre noi e cât mai autentic(ă). coach – mentor – consilier coach – mentor – consilier

Explorare liberă și focalizare

Uneori, conversația e foarte focalizată pe obiective și foarte structurată.

Alteori, îndeosebi pe parcursul primelor sesiuni, este o conversație de explorare, absolut liberă, aparent despre de toate. Explorăm resursele tale și obișnuințele tale de a le utiliza; ca atunci când golești pe podea conținutul unui pachet de piese puzzle, așa cum vin natural, iar apoi cauți prin ele ca să vezi care și unde se potrivește în imaginea de ansamblu pe care tu vrei și poți să o construiești. Argumentele pentru care e foarte profitabil să ne ”abatem” (aparent) de la obiectivul urmărit sunt furnizate de neuroștiințe: avem nevoie de idei noi, iar creierul devine mai creativ atunci când e relaxat, nefocalizat.

Când se încheie programul ?

În mod normal, întrerupem programul atunci când avem încredere că poți continua autonom. Autonomia este principalul indicator de reușită pentru orice program de învățare-dezvoltare.

Însă momente de rezistență la învățare pot apărea și după aceea. Pe parcursul programului, vei fi învățat să le recunoști și să iei cele mai înțelepte decizii. Însă eu îți recomand ca, din când în când, să soliciți câte o sesiune ”de întreținere” ca să te asiguri că te menții pe drumul bun.

Ai văzut vreodată vreun produs pe care să-l poți folosi toată viața fără să investești în întreținerea lui? ”Produsele” pe care le obții lucrând cu mine sunt de foarte lungă întrebuințare. Însă, ca orice alt produs, oricât de bună ar fi calitatea lui, are nevoie de întreținere periodică.

Eu îți recomand să vii la două sesiuni de monitorizare și întreținere pe an. În acest fel, durata de viață a ”produselor” pe care le obții pe parcursul programului va fi foarte mare. coach – mentor – consilier coach – mentor – consilier

Coach – mentor – consilier – cercetător:
momente dificile de depășit

Pe parcurs, vei trăi emoții variate, uneori contradictorii: surpriză plăcută, entuziasm, încredere, putere etc., dar și surpriză neplăcută, descumpănire, necaz, refuz, dezorientare etc.

Emoțiile negative sunt asociate cu rezistența la învățare și schimbare, pe care nu o conștientizezi sau nu o recunoști ca atare.

  • Primul moment de rezistență îl trăiești chiar înainte de a semna contractul, atunci când îți spui, de exemplu,  ”Eu nu am nevoie de ajutor, mă descurc singur(ă)?”, ”Vreau doar o întâlnire, ca să văd dacă există chimie între mine și profesionist”, ”Nu am timp”, ”Nu am bani”. Mintea umană e hiper-performantă în a crea justificări, explicații, alibiuri ca să rămânem în zona de confort.

Eu nu insist niciodată, nu încerc să te conving, nici să te manipulez să contractezi programul. Te ajut doar să înțelegi cum funcționează mintea noastră, deseori împotriva intereselor și nevoilor noastre fundamentale, iar tu ai libertatea totală de a alege.

Nu e în interesul meu să te conving sau să te manipulez, pentru că, dacă nu alegi absolut liber, nu te vei angaja suficient de responsabil în program și nu vom obține rezultate; iar pe mine mă interesează rezultatele tale, pentru că numai astfel pot obține satisfacții, simt că munca mea are sens, și pentru că rezultatele tale îmi vor aduce noi clienți.

  • Următorul moment puternic de rezistență apare atunci când începi să te descoperi și să te simți descoperit de profesionist: ”Mi-e frică de ce aș putea descoperi”, ”Mi-e frică să nu vă faceți impresie proastă despre mine”, aud adesea. Te ajut să-ți depășești aceste frici, dacă și tu vrei să le depășești.
  • Alte momente de rezistență vor apărea ori de câte ori vei afla sau vei descoperi lucruri care contrazic ceea ce știai, credeai sau făceai până atunci. Sau ceea ce auzi de obicei prin diferite seminarii și conferințe ”de succes”, pentru că eu contrazic adesea, întotdeauna cu argumente, clișeele facile vehiculate pe piața dezvoltării personale (mintea noastră funcționează după o lege naturală a economiei de energie: și ce e mai economic energetic decât un clișeu ușor de ținut minte și pe care îl repetă toată lumea?). Vei trăi atunci ceea ce se numește disonanță cognitivă: pentru moment, nu vei mai ști ce să crezi,  noile descoperiri te vor face să simți destabilizare și dezorientare, conflicte interioare, iar tendința creierului de a economisi energia te poate împinge să ”fugi”, să întrerupi programul, invocând o presupusă ”nepotrivire” între noi, ori o zdruncinare a încrederii. Eu nu te oblig să continui (în contract, există o clauză care îți permite să te oprești oricând dorești), însă îți explic ce înseamnă disonanța cognitivă, ce emoții generează și ce argumente am eu ca să afirm una sau alta; apoi te las să alegi absolut liber.
  • După 4-5 sesiuni, ai aflat unele lucruri utile, ai descoperit altele, începi deja să simți unele rezultate și apare un alt moment de rezistență puternică la învățare/schimbare. Problema, frica, suferința care te-au adus la mine se atenuează semnificativ și mecanismele automotivării slăbesc. Vei fi tentat(ă) să te oprești aici, din cauză că te-ai obișnuit să confunzi ”a învăța” cu ”a afla”, ”a descoperi”, ”a înțelege”; te autoiluzionezi, așa cum fac mulți, că a înțelege de ce faci una sau alta și a ști cum poți să procedezi altfel e suficient; fie nu ești conștient(ă) că ai nevoie de antrenament practic, de durată pentru a-ți crea noi obișnuințe, fie te minți că poți face singur(ă) acel antrenament (oare de ce au sportivii de performanță nevoie continuă de antrenori?).  Nici atunci nu te oblig să continui, însă te ajut să înțelegi ce înseamnă cu adevărat să înveți și care sunt riscurile dacă te oprești prea devreme.

Unul dintre câștigurile care diferențiază semnificativ programele mele de celelalte existente pe piață este acela că, la finalul unui program, știi cu adevărat ce înseamnă ”a învăța” și, dacă perseverezi, îți poți forma deprinderi de învățare productive pentru toată viața.

  • Cea mai puternică rezistență la învățare apare după 8-10 sesiuni. Între timp, procesul te-a condus foarte aproape de pasul decisiv către renunțarea la unele obișnuințe vechi și adoptarea altora noi. Iar iminența acestui pas scoate la luptă o întreagă armată de  Sabotori interiori, care te împing să te oprești. Începi să-ți spui ”Nu (mai) sunt eu”. Și, parțial, ai dreptate: nu mai ești tu cel vechi / cea veche. Ești tot tu, însă într-o variantă mai puternică, mai bună, cu care încă nu ești obișnuit(ă). Cei din jur îți spun și ei ”Nu mai ești tu, nu te mai recunosc”, iar reacțiile unora dintre ei îți pot crea un blocaj suplimentar în fața continuării procesului de învățare/schimbare. coach – mentor – consilier coach – mentor – consilier

Coach – mentor – consilier – cercetător:
metoda mea e coaching-style

What coaching does is to expand the space of possibilities that someone is — an expansion that requires an external intervention (coaching) to take place. Coaching allows the coachee to observe oneself as a self, to acknowledge the narrowness and limitations of that self, and to expand that self beyond its boundaries, beyond the horizon of possibilities available to the coachee’s own intervention” (Rafael Echeverría).

Ne focalizăm pe obișnuințele tale de a gândi și a face lucrurile. Tu observi care dintre ele te ajută și care te împiedică să obții rezultatele pe care le dorești la muncă, în familie sau în alte relații.

Te focalizezi pe prezent și viitor, nu pe trecut; te întorci în trecut doar pentru a descoperi acolo resurse utile pentru prezent și viitor.

Te focalizezi pe a descoperi și aplica soluții care ți se potrivesc în situația dată, nu pe ”rețetele” de succes din bloguri, carți, conferințe etc.

Te focalizezi pe a face lucrurile mai bine, nu pe “hai să ne plangem de milă”. Iți asumi responsabilitatea pentru alegerile și acțiunile tale, conștientizezi și îți asumi riscuri, înveți din obstacole și greșeli.

Urmărim creșterea progresivă a rezultatelor, dar ne focalizăm pe resursele tale reale și specifice, nu pe ce ”ar trebui să…” și nici pe ce reușesc alții. Te întrebi tot timpul: “Ce pot face eu astăzi mai mult și mai bine decât ieri ?”. Privești atent performanțele altora, dar nu cu dorința/invidia “Vreau și eu să ajung acolo”, ci cu gândul “Ce pot eu învăţa din ce face el/ea ? Ce mi se potrivește mie, în situația mea concretă, din ce face el/ea ?”.

Tu deții poziţia centrală în proces: ai și libertatea și responsabilitatea de a decide asupra obiectivelor tale, relatărilor tale, limbajului tău, acțiunilor tale etc.

Coachingul e apreciativ, nu critic: ești tratat(a) ca persoană care are capacități și competențe ce pot fi dezvoltate, nu ”defecte” care ar trebui ”reparate”.

Nu ești judecat(ă) pentru eventuale limite sau greșeli. Ai nevoie să conștientizezi tiparele, obișnuințele de gândire și acțiune care te împiedică să ajungi unde dorești, însă te concentrezi pe dezvoltarea puterilor – ale tale și ale partenerilor -, care te ajută să-ți depășești limitele și să-ți realizezi obiectivele și aspirațiile.

Noutatea pe care o aduc eu aici este că abordăm chiar și ”defectele” tale ca resurse. Prea mulți psihologi, coachi, furnizori de programe de dezvoltare personală, profesori vorbesc despre calități și limite (cuvânt care, adesea, e folosit ca eufemism pentru ceea ce oamenii numesc de obicei ”defecte”). Riguros vorbind, calitățile, limitele, defectele sunt noțiuni care au sens doar în raport cu un standard dat, de pildă în raport cu o fișă a postului, cu un profil cerut de un angajator. În raport cu viața în ansamblu, niciun om nu are nici calități, nici defecte; ca să vorbim cu legitimitate despre calități și limite/defecte, ar trebui să acceptăm că există un standard, un model unic de viață. În realitate, fiecare dintre noi are doar un rezervor de resurse, pe care le folosește cu mai mult sau mai puțin succes în avantajul sau în dezavantajul său și al celor din jur. Ceea ce oamenii numesc ”defecte” sunt, de fapt, resurse folosite inadecvat în raport cu un scop sau altul. E suficient să identifici resursele și să înveți să le folosești adecvat pentru un scop dat, ori să schimbi scopul, pentru ca ”defectul” să dispară.

Urmărim să devii tot mai stăpân(ă) pe viaţa ta, tot mai puternic(ă), mai autonom(ă), nu dependent(ă) de mine sau de altcineva.

În elaborarea modelului meu de învățare-dezvoltare m-am inspirat și mă inspir din modurile de lucru ale acestor coachi reputați:

Dacă vrei să afli mai multe despre ce este şi cum funcţionează coachingul:

Eu îți mai ofer și alte resurse, care nu sunt utilizate de obicei de un coach:

  • explicații cu suport știintific, ca să înțelegi mai corect lucrurile;
  • exemple din propria-mi experiență sau din experiențele altor persoane cu care am lucrat, respectând anonimatul;
  • sugestii, recomandări, ghiduri de observație și alte instrumente de lucru.

Toate doar cu titlul de resurse. Ți le comunic, împreună cu argumentele mele, și atât. Te încurajez doar să le analizezi și să le testezi practic pe acelea care îți par potrivite. Tu decizi complet liber dacă și cum anume le folosești. Nu insist să te conving să gândești sau să faci ce îți recomand eu ; te intreb frecvent ce alegi tu să faci și te ajut să înțelegi ce câștigi și ce pierzi dacă alegi una sau alta.

Această metodă te ajută să-ți dezvolți capacități transversale și transferabile

Capacitățile transversale și transferabile constau în metode de a observa și a interpreta faptele reale, în moduri de a gândi, de a imagina şi a pune în practică proiecte proprii de acțiune. Le vei folosi apoi pe parcursul întregii vieți și te vor ajuta să găsești soluţii mai bune și cu bătaie mai lungă în orice tip de alegere, decizie, activitate, de la cele profesionale la acelea care vizează viaţa de cuplu sau relațiile cu copiii.

Deși sunt recomandate insistent de toți experții internaționali în educație și dezvoltarea resurselor umane, acestea se învață prea puțin sau deloc în sistemul educațional (școli, universități, traininguri sau alte tipuri de formare continuă).

Nu urmărim obiective psihoterapeutice

Beneficiarii serviciilor de coaching sau coaching-style sunt persoane considerate normale psihic. Totuși, mulți clienți mi-au mărturisit că progresele realizate în autocunoaștere, în înțelegerea relațiilor lor cu ceilalți semnificativi și în atingerea obiectivelor pe care și le propun au și o funcție psihoterapeutică implicită. Îndeosebi pentru acele forme ușoare și moderate de depresie, asociate cu lipsa de încredere în sine, cu episoade repetate de nemulțumire față de viața proprie, cu stresul că nu e timp suficient pentru toate, ori cu relații tensionate cu membrii familiei și colegii de muncă.

Altfel spus, serviciile coaching-style ajuta la prevenirea unor episoade depresive, la mentinerea si intarirea sanatatii mentale si emotionale. Toti clientii mei spun ca perspectiva mai amplă, gandirea mai clara si mai profunda, increderea si echilibrul sunt primele lucruri pe care le-au castigat in programul urmat. Pe unii i-am auzit spunand: “Eu mi-am cumparat linistea aici”; sau “Eram ca o mare in furtuna, acum ma plimb pe tarm si privesc marea”; sau chiar “Daca nu erai tu, acum as fi fost cu capul intr-un zid” … Unii clienti au acceptat sa mearga la programe de psihoterapie calificata, de care nici nu voiau sa auda pana atunci, incurajati de rezultatele obtinute in cursul programului nostru.

Una dintre cliente și-a ameliorat semnificativ, în cadrul programului nostru, sănătatea fizică, afectată grav de stres (o boală a coloanei vertebrale a condus-o la Viena, unde un medic i-a recomandat să lucreze la gestiunea stresului).

Nu aștepta de la mine sfaturi, nici informație “ca la școală”.

Nici tu, nici eu și nimeni altcineva nu le știm pe toate. Împreună, însă, putem genera întrebări mai profunde, răspunsuri mai curajoase și soluții mai potrivite.

Întrebările, procesul de căutare a răspunsurilor și cadrul conversațional, ”atmosfera” creată sunt instrumentele fundamentale într-un program de coaching sau coaching-style.

Coach – mentor – consilier – cercetător:
interdisciplinaritatea mea
e unică pe piață

Ani în șir (2009-2016), unii au considerat bizară, chiar ilegitimă, combinația interdisciplinară pe care o practic eu. În 2016, am observat deja o deschidere către interdisciplinaritate și transdisciplinaritate la mai mulți coachi, occidentali și români.

Argumentele mele au fost și sunt simple.

  1. Clientul caută un profesionist care să-l ajute să-și realizeze obiectivele este interesat să primească resurse cât mai multe și mai adecvate nevoilor sale. ”Eticheta” pe care o poartă serviciul pe care îl cumpără contează doar ca instrument de marketing și, poate, ca justificare contabilă.
  2. Cei mai eficace coachi din sportul de performanță sau din muzica de înalt nivel împletesc întotdeauna postùrile: sunt și coachi (în sensul restrâns al termenului), și consilieri, și traineri, și mentori, și profesori, uneori chiar prieteni pentru sportivii și artiștii cu care lucrează.
  3. Multi-, inter- și trans-disciplinaritatea sunt tot mai apreciate astăzi, iar în acest context global e neprofesionist și complet neproductiv să ne “batem” pentru granițe rigide ; aș spune chiar că e un semn de ignoranța.
  4. Esența coachingului este deschiderea mentală, iar dacă vreun coach nu acceptă, nu caută și nu învață din modele alternative nu e un coach autentic, oricâte certificări ar avea și de orice asociație sau institut ar fi fost eliberate.

coach – mentor – consilier coach – mentor – consilier

Cel mai complex curs: dezvoltare personală profundă

Abonare la newsletter


Abonează-te aici

Programează o sesiune


Contact

Ma intereseaza opinia ta, scrie un comentariu

Adresa de email nu va fi publica. Campurile obligatorii sunt marcate cu *