Interviu pentru Conferinţa Freelanceri.ro – “Tu esti o afacere!”
01.28.2011
Arhipelago, Fundatia Post Privatizare si Mosaic organizeaza singurul eveniment din Romania adresat freelancerilor: Conferinta Freelanceri.ro – „Tu esti o afacere!” pe data de 17 Februarie 2011, la Cluj-Napoca – http://cluj2011.freelanceri.ro/
În calitate de speaker invitat, am fost rugată de organizatori să răspund la câteva întrebari. Postez aici întrebarile şi răspunsurile.
1. Care este povestea dvs. din spatele titulaturii de freelancer?
Nu m-a preocupat niciodata titulatura, ceea ce m-a definit intotdeauna este un raport specific cu munca si s-a intamplat ca acest raport sa se regaseasca in mare masura in ceea ce este numit « freelancer ».
In ce consta acest raport ? Inainte de orice, in posibilitatea de a ramane consecventa cu valorile, cu principiile si cu standardele proprii. Am lucrat in invatamantul universitar atata vreme cat a fost posibil sa raman consecventa cu ele si am abandonat statutul de profesor universitar (conducator de doctorat, titular intr-una dintre cele mai prestigioase universitati) in momentul in care mi-am dat seama ca imi consumam toata energia ca sa ma impotrivesc compromisurilor cvasi-generalizate. Ca expert independent, esti mult mai liber sub acest aspect. Intalnesc si acum clienti care fac si asteapta compromisuri fara limite, dar eu aleg cu cine lucrez si mi s-a intamplat deja de cateva ori sa renunt la contracte bine platite, din cauza ca respectivii clienti fie imi propuneau explicit sa incalcam norme de etica profesionala, fie erau tentati sa ma trateze ca pe un angajat (subaltern obedient), nu ca pe un partener, fie erau obisnuiti cu standarde de calitate foarte departe de ceea ce inseamna calitate reala in practicile internationale in domeniu.
2. Unde isi gaseste un freelancer cele mai bune oportunitati?
Eu vad aici o intrebare mai complexa decat, probabil, ati intentionat.
Daca ma focalizez pe « unde », voi raspunde : oportunitatile sunt acolo unde poti intra in contact cu tipul de client pe care ti-l doresti. In domeniile in care lucrez eu (coaching-consiliere-mentorat-training si cercetare), functioneaza mai ales contactul direct, urmat de o miscare de « bulgare de zapada » (clientii satisfacuti te recomanda altora). Site-ul personal, alte prezente pe internet, newsletter-ul etc. sunt foarte importante pentru ca iti dau prilejul si te motiveaza sa studiezi in plus, te ajuta sa te faci cunoscut, iti aduc aprecieri care te incurajeaza si iti intretin increderea, dar aduc mai putini clienti platitori decat o simpla carte de vizita, bine gandita si oferita oricui ti-ar putea deveni client candva.
Cred ca cea mai buna solutie ca freelancer este sa construiesti oportunitati pe termen mediu si lung, nu sa astepti sa le gasesti pur si simplu, aici si acum. Oportunitatile nu se afla undeva, asteptand sa fie gasite, tu le creezi, prin ceea ce faci in fiecare zi, de la profesionismul cu care iti tratezi clientii, indiferent daca platesc mult sau putin, pana la studiul individual zilnic si actiunile prin care faci sa afle lumea ca existi si ai ceva de oferit. Aici e foarte mult loc pentru imaginatie si creativitate.
Apoi, depinde ce intelege fiecare prin « bune oportunitati ». Pentru mine, o buna oportunitate nu se reduce la banii obtinuti imediat. O buna oportunitate este si atunci cand lucrez cu oameni care nu-si pot permite un pret foarte mare, dar iau foarte in serios munca noastra comuna si ajung la rezultate nesperate, iar apoi ma recomanda altora. Ori atunci cand lucrez cu bursierii care nu platesc nimic, dar ma ajuta sa ma confrunt cu probleme noi si ma stimuleaza sa-mi dezvolt competentele – si, poate, ma vor recomanda altora sau imi vor deveni ei insisi clienti candva.
3. Ce sfaturi pentru cei ce se straduiesc sa se realizeze ca freelanceri?
Eu ma straduiesc sa fiu un profesionist, iar un profesionist in sociologie si coaching-consiliere-mentorat nu va va raspunde niciodata la aceasta intrebare, pentru ca stie ca nu exista sfaturi general valabile ; sfaturile se ofera intotdeauna pentru o situatie specifica.
Tot ce va pot oferi sunt lucruri pe care le-am invatat « pe pielea mea » de cand lucrez ca freelancer – unora le vor fi cu siguranta de folos.
E important sa fii sigur(a) ca esti bun(a) in ceea ce faci, dar nu e suficient sa fii bun(a). Pe piata serviciilor de profil activeaza deja alti furnizori care sunt perceputi ca la fel de buni sau mai buni, asa ca ai nevoie sa vii cu ceva prin care sa faci diferenta.
Pe clienti ii intereseaza prea putin competentele tale si titulatura ta, ceea ce ii intereseaza sunt solutiile pentru problemele lor. Cand te prezinti, poti spune « eu sunt… » (o titulatura) si « eu fac… » (o activitate), dar ceea ce conteaza cu adevarat este sa spui « eu ofer/vand… » (un produs). Defineste « produsele » pe care le oferi gandindu-te la problemele clientilor, nu la ce stii tu sa faci.
Defineste tipul sau tipurile de client caruia i te adresezi, pentru care simti ca poti face diferenta. Apoi studiaza pentru acei clienti, scrie pentru acei clienti (site, blog, newsletter, scrisori etc.). Nimeni nu poate lucra pentru orice tip de client.
Creeaza si tipareste o carte de vizita in care clientii respectivi sa se regaseasca. O carte de vizita care sa vorbeasca despre interesele/problemele clientului tot atat cat, sau mai mult decat, despre tine.
Cauta locurile si ocaziile in care poti intalni tipurile dorite de clienti si ofera carti de vizita. Fii atent la semnalele de interes si ofera informatii suplimentare.
Gandeste pozitiv : nu e nicio rusine sa-ti faci publicitate – trebuie doar sa imaginezi metode elegante si eficace.
Gandeste in perspectiva si ai rabdare. Rareori se intampla ca cineva sa-ti devina client imediat dupa ce a primit informatia. Ca freelancer, ca in orice alta afacere, nu te poti imbogati peste noapte (decat cel mult din intamplare).
Lucreaza in fiecare zi. Chiar daca nu ai clienti, programeaza-ti cateva ore in fiecare zi ca sa studiezi, sa exersezi, sa scrii.
Lucreaza la atitudinile tale, indeosebi la:
Lucreaza la capacitati transversale precum:
Incheie cu fiecare client un Contract scris, elaborat cu grija. Chiar daca nu e o practica obisnuita in Romania, iar unii clienti pot da inapoi, avantajele sunt multiple. Un Contract bun defineste foarte clar asteptarile, iar in acest fel ambii parteneri sunt protejati de foarte posibilele abuzuri – pe care adesea cel care abuzeaza nici macar nu le constientizeaza ca atare. Apoi, iti permite sa te autodefinesti si sa te prezinti pe piata ca profesionist autentic – Contractul este una dintre diferentele intre profesionist si simplul meserias.
Cand negociezi Contractul, iar apoi pe intreg parcursul relatiei, autodefineste-te ca partener al clientului, nu ca angajat (subaltern) al lui. Stipuleaza in Contract clauze in acest sens (parteneriat, respect reciproc etc.), iar la nevoie reaminteste-i clientului ca banii nu cumpara si o pozitie de putere a lui in raport cu tine – asa cum nici tu, ca expert, nu te situezi pe o pozitie de putere; fiecare detine ceva de care celalalt are nevoie, e o relatie de schimb de pe pozitii de egalitate.
Cand iti planifici nivelul minim al veniturilor de care crezi ca ai avea nevoie ca sa-ti acoperi cheltuielile curente, inmulteste cu 2 : daca reusesti ca castigi cat ai nevoie, cam tot atat va trebui sa platesti taxe, impozite, contributii (pensii, sanatate etc.).
Cauta colegi de breasla cu care sa poti face schimb de informatii si experienta, intervizare etc.
4. Care este importanta Conferintei Freelanceri.ro
in educarea si perfectionarea unui freelancer?
Eu as organiza astfel de conferinte pentru studenti, pentru absolventi si apoi pentru cei care ar dori sa renunte la munca intr-o institutie sau firma. Cred ca primul castig este acela de a-ti da seama daca ai tipul de personalitate, atitudinile si capacitatile transversale cerute de munca independenta. Daca nu esti suficient de deschis catre client, ori nu ai capacitate de automotivare si autonomie in invatare, obisnuinta de a munci si a studia fara sa te impinga cineva de la spate, daca nu ai autodisciplina in gestiunea timpului si a banilor, daca nu ai capacitatea de a-ti asuma responsabilitatea propriilor greseli si de a invata din ele, fie lucrezi ca sa ti le dezvolti si abia dupa aceea devii freelancer, fie e mai bine sa ramai angajat intr-o institutie sau firma.
Apoi, eu abia astept conferintele pe teme de legislatie, contabilitate sau marketing, pentru ca am facut o multime de greseli in aceste domenii, iar acum platesc oameni care sa repare lucruri pe care le-as fi putut face foarte bine (de pilda, contabilitatea).
(Interviu publicat si pe site-ul Conferintei.)
Ma intereseaza opinia ta, scrie un comentariu
You must be logged in to post a comment.