Profesor și coach: profesorii de astăzi au nevoie să învețe să adopte o atitudine de tip coaching


03.03.2013

Recentul succes de piață al coachingului oferă o resursă importantă pentru ca principiile pedagogiilor contemporane – active, constructiviste, postmoderne etc. – să fie aplicate mai consistent în școli și universități.

Eu cred că un program de formare inițială în coaching ar fi foarte util și atractiv pentru toate cadrele didactice, din cel puțin trei rațiuni:

  1. este un program focalizat pe practici, nu pe multă ”teorie”;
  2. oferă resurse reale pentru o relație mai favorabilă învățării între dascăl și elev / student*;

* Nu spun ”relație bună”. Pentru că am convingerea că această expresie contribuie substanțial la scăderea calității în educație, date fiind interpretările multiple și anti-educative pe care le permite – a se vedea cazurile, tot mai frecvente în media, în care profesori și elevi dornici de ”relații bune” nu mai reușesc să vadă și să păstreze limitele relației educative.

Relația între orice profesionist și orice beneficiar al muncii sale trebuie focalizată pe realizarea scopului pentru care se află amândoi acolo, nu pe ”relații bune”. Iar scopul pentru care un dascăl se întâlnește cu un elev / student (sau un grup) este întotdeauna acela de a facilita învățarea – de ambele părți, aș spune eu.

3.  le oferă acelor cadre didactice care, din diferite rațiuni, nu mai vor sau nu mai pot lucra în calitate de cadre didactice o alternativă ocupațională**.

** O altă cauză a calității scăzute în educație este lipsa de alternativă ocupațională pentru cadrele didactice care au lucrat mai mulți ani ”în sistem”. Pe de o parte, ele însele se simt incapabile să facă altceva; pe de altă parte, piața muncii nu e foarte primitoare cu aceia veniți din învățământ – în primii doi ani după ce mi-am dat demisia, eu însămi am trăit de mai multe ori experiența neplăcută de a simți arsura privirilor neîncrezătoare care spuneau ”dacă vii din învățământ…”.

Lipsa de alternativă face ca acei dascăli care descoperă că nu au vocație pentru acest tip de muncă, ca și aceia care se simt prea obosiți pentru a o continua, să se simtă ”obligați” să lucreze nemotivați, stresați, frustrați, cu sentimentul de neputință… și, în consecință, cu randamente scăzute, cu pusee de agresivitate și manifestări violente, cu depresii ascunse etc.

Explic, în continuare, ce mă determină să avansez această idee.

*

Eu sunt, de cel putin 20 de ani, un profesor universitar altfel, care abordează transdisciplinar și trans-ocupațional munca educativă și de dezvoltare personală, combinând resurse din ”predare”, cercetare, coaching, consiliere, mentorat, training.

Un profesor care te ajută să înveți ce nu se predă astăzi în nicio universitate: cum să descoperi, să dezvolți și să pui în valoare ce ai mai bun în tine; cum să previi sau să rezolvi problemele cele mai importante și mai grele din viața ta.

De exemplu, cum să gândești și cum să acționezi – liber, vertical, integru, constructiv și sănătos – atunci când:

  • vrei să atingi un scop, un obiectiv foarte important pentru tine;
  • simți că ceva nu (mai) merge în viața ta și vrei să înțelegi ce ți se întâmplă;
  • vrei să găsești o direcție, un drum al tău;
  • vrei mai multă încredere în tine;
  • vrei să iei o decizie importantă;
  • ai luat decizia, dar nu știi ce să faci mai departe;
  • vrei performanțe mai bune și relații mai bune la muncă;
  • vrei relații mai bune în familie;
  • vrei să găsești un echilibru mai bun între muncă, familie și propriile tale nevoi, dorințe, visuri;
  • vrei să contribui mai mult la binele altor oameni sau la rezolvarea unor probleme de interes general;
  • pur și simplu vrei mai mult de la tine și de la viața ta;
  • ai apelat la alți profesioniști pentru ceva din toate acestea și nu ai ajuns la rezultatele dorite.

De când am schimbat postul de profesor integrat ”în sistem” și plătit din bugetul de stat cu postura de liber profesionist care furnizează serviciile pe care le gândește el însuși și trăiește din banii câștigați după legile economiei de piață, am auzit multe voci care spun foarte tranșant ”Niciun profesor din România nu face coaching”.

Sunt de acord că mulți profesori nici n-au auzit cuvântul.

Că alții l-au auzit, dar nu știu ce înseamnă.

Și că alții gândesc – ca mulți coachi – că vorbim despre ocupații complet diferite. Dacă nu chiar opuse, în cel mai bun caz complementare: profesorii ar transmite cunoștințe, în timp ce coachii îi stimulează / provoacă pe oameni să-și depășească limitele și să-și schimbe tiparele de gândire și acțiune, în vederea creșterii performanțelor și succesului; profesorii ar fi focalizați mai ales pe teorie, în vreme ce coachii gândesc practic; ”cel care știe e profesorul” versus ”cel care știe e clientul”; autoritate versus parteneriat; comunicare uni-direcțională versus dialog real; etc. etc. Șirul deosebirilor pe care le văd 99% (sau mai mulți) dintre oameni între profesori și coachi ar putea fi foarte lung, dacă ar merita să ne pierdem vremea cu enumerarea lor.

În stil coaching, eu cred că e mai profitabil:

  1. în loc să privim într-o singură direcție, a deosebirilor și delimitărilor, să multiplicăm perspectivele, căutând și înrudirile, apropierile, intersecțiile, suprapunerile etc.;
  2. în loc să căutăm doar ce ne desparte, să căutăm punți, poduri și autostrăzi de legătură;
  3. în loc să spunem ”nu există”, să ne întrebăm ce realitate putem construi împreună.

Din unghiul în care am văzut și văd eu lucrurile, știu sigur că există în România profesori care adoptă o abordare coaching-style. Eu însămi am fost – și sunt – unul dintre ei. Și nu am ajuns încă la acel nivel de paranoia care m-ar face să mă consider unicat absolut.

Acum, după ani, deduc din mesajele pe care le primesc de la foștii studenți că aprecierile lor merg mai ales către ce au învățat de la mine – mai corect ar fi să spun în interacțiunea cu mine – în timpul secvențelor de curs coaching-style sau de tip mentorat și consiliere. Nu lipsesc aceia care îmi mulțumesc pentru cunoștințele acumulate sau competențele practice de cercetare calitativă, însă cei mai mulți vorbesc despre cursurile mele ca despre ”o provocare” – iar unii conștientizează că provocarea respectivă i-a ajutat să-și depășească limitele -, ori ca furnizoare de valori, atitudini, metode de a gândi și a comunica, modele de viață. Postez la finalul articolului câteva comentarii pe care foști studenți le-au scris pe internet; citindu-le, veți putea verifica dacă această concluzie a mea este întemeiată.

Nu am fost ”singura care…”, în pofida insistențelor studenților mei asupra acestei pretinse poziții de excepție (pozitivă), pentru unii, sau marginalitate (negativă), pentru alții. Am cunoscut și alți dascăli care abordau, ca și mine, un stil de lucru similar, sub multe aspecte, cu acela al coachilor; din nefericire, cei mai mulți au ales, ca și mine, să plece din învățământ.

Am repetat acestea în mai multe rânduri: pedagogiile promovate sistematic de experți deja din a doua jumătate a secolului trecut, indiferent de atributul pe care și-l asociază (active, constructiviste, posmoderne, feministe etc.) sunt foarte apropiate de abordările din coaching. Aș îndrăzni chiar să avansez ipoteza că, dacă cineva ar cerceta la modul foarte serios sursele coachingului, aceste pedagogii – îndeosebi acelea recomandate în educația adulților – s-ar afla printre sursele principale.

În același timp însă, e evident că, în pofida numărului impresionant de articole publicate în revistele științifice, aceste pedagogii sunt îmbrășișate de prea puține cadre didactice în activitatea lor curentă. Dascălii, etichetați adesea – și paradoxal – ca ”teoreticieni”, sunt rareori atât de receptivi la teorie încât să citească regulat studii din revistele științifice de prestigiu și să acorde rezultatelor de cercetare suficientă încredere încât să-și modeleze activitățile curente în funcție de recomandările specialiștilor. Nu intru aici în analiza cauzelor și contextelor care fac ca lucrurile să se petreacă astfel: am scris altădată explicit despre cât de rău e croit rolul de cadru didactic în România, cât de multe și cât de contradictorii sunt așteptările sociale de la aceia care și-l asumă.

Pentru mine, modul de lucru pe care l-am adoptat atunci când lucram în universitate a însemnat un capital extrem de util pentru ce fac acum. Am avut și mai am, evident, nevoie să învăț multe lucruri. Însă cele mai multe și mai importante competențe le-am transferat pur și simplu dintr-un spațiu de muncă în altul.

Voi avea în continuare de lucru la vânzarea serviciilor mele. Și la multe alte aspecte…Dar nu este aceasta normalitatea oricărui profesionist?

*

Iată doar câteva dintre comentariile publice primite fie pe site-ul meu, fie pe Facebook, care susțin, ca probe empirice, concluziile avansate mai sus (transfer cu copy-paste, păstrez numele cu care semnează fiecare și asociez numelui link-ul relevant).

Mihai Bogdan Iovu vorbește despre cunoștințe și competențe competitive chiar și într-un spațiu cu standarde foarte înalte, dar și despre un model:

”Particip acum la cursurile doctorale de aici, iar una din materii e Qualitative Research Methods. Ii sunt profund recunoscator pentru ca acum “imi permit” doar sa recapitulez cunostiintele din Patton . Nimic nu mai pare acum greu, nimic nu mai pare acum in zadar sau prea exigent… a meritat totul, mai ales ca acum pot sa compar doua sisteme diferite. Acum inteleg ce inseamna un doctorat in Romania si un doctorat in SUA, sunt mandru ca pot sa am o converstaie pe metode de cercetare calitative tinand fruntea sus, iar asta i se datoreaza intru totul.
D-na Stanciulescu reprezinta un model de profesionalism pentru mine si sper ca si studentii mei sa afirme asta candva despre mine.”

Dan Lungu reține valorile, comunicarea umană și competențele în cercetare calitativă:

”Am avut privilegiul sa colaborez in numeroase ocazii cu dna Stanciulescu. Calitatea profesionala, exigenta stiintifica, capacitatea de comunicare umana si fireasca, precum si valorile morale sunt atuuri incontestabile. Din aceasta colaborare am deprins investigarea nuantata a socialului, problematizarea pertinenta si rigoarea metodologica. Se afla in topul specialistilor cu care am avut ocazia sa lucrez in tara si strainatate.”

Într-un comentariu nu tot atât de entuziast și chiar cu note critice, Alex apreciază mai ales provocarea și suporturile de curs:

”(…) am luat un 7 la materia dumeavoastra de care nu am fost deloc multumit desi a fost printre cele mai mari note de atunci. Si cred ca mi-am si exprimat public, dar civilizat nemultumirea.Mi-a placut intr-un fel modul in care ati tinut cursul pentru ca a fost o provocare (…) Sa stiti ca am ramas si cu suporturile de curs, pe care le-am si parcurs recent pentru a-mi aminti niste lucruri”.

Despre provocare vorbește și Lavinia C. :

”Pentru noi studentii, Doamna Stanciulescu a fost un profesor sever, cu pretentii exagerate consideram noi atunci, dar in sufletul multora a ramas un adevarat mentor care ne-a ambitionat inclusiv prin notele foarte mici la examen. Ii marturiseam intr-un mail ca nota foarte mica prin care am promovat examenul a insemnat mult mai mult decat notele mari luate in general, m-a ambitionat foarte mult si mi-a demonstrat ca pot sa-mi doresc mai mult si mai mult…”

Ștefan Cojocaru a fost marcat mai puternic de modul de lucru coaching-style:

”Am invatat de la dna Stanciulescu sa-mi pun mereu intrebari, sa desfac „firul in patru”, dar sa ma intorc intotdeauna de unde am plecat. Este una dintre persoanele care au participat in mod profund la dezvoltarea mea profesionala si care mi-a deschis ochii pentru a vedea altfel realitatea in care traim.”

Ana și Dorina scot în evidență rolul pe care l-au jucat în viața lor autonomia în gândire și acțiune, responsabilitatea pentru propriile acțiuni, valorile și atitudinile, conștientizarea și autocontrolul:

”Vreau sa va multumesc pentru modul in care ne-ati predat si ne-ati incurajat sa intelegem si sa gandim singuri. (…) Inca mai am cursurile dumneavoastra si recunosc ca m-am intors la ele, nu o data si m-au ajutat de cele mai multe ori.” (Ana)

”La peste 17 de ani de la terminarea facultatii, vreau sa va multumesc din suflet pentru educatia pe care mi-ati dat-o in calitate de profesor. Nu-mi aduc aminte prea multe din cursurile predate de dvs., poate daca ma straduiesc pot spune cateva fraze, dar nimic mai mult. Dar ce mi-a ramas in minte si ceea ce am invatat de la dvs., dincolo de informatiile din cursuri sunt o serie de atitudini/ tipuri de comportament care mi-au folosit si imi folosesc in viata: seriozitatea in tot ceea ce fac, sinceritatea fata de propria persoana, constientizarea propriului comportament in relatiile cu ceilalti, sa nu reactionez dupa primul impuls, fara concesii sau rabat de la propriile principii s.a.
Fiecare avem in viata o persoana care ne-a acordat credit intr-un anumit moment, care ne-a incurajat, ne-a motivat in urmarea carierei, un model de urmat. Pentru mine, dvs. sunteti acea persoana.” (Dorina)

La fel, Mioara Reyne:

”Stimata doamna profesoara, m-ati marcat profund de la momentul in care ne-ati predat Introducere in sociologie si ma marcati si astazi. Va multumesc pentru anii de cursuri in care am invatat sa ma ghidez dupa simtul si cunoasterea mea, chiar daca acest lucru inseamna de multe ori esec, sa nu caut tap ispasitori si sa incerc sa argumentez, atata cat pot. Sa vorbesc la subiect, doar in cunostinta de cauza, chiar daca ador sa vorbesc :). Va multumesc inca o data.”

Este adevărat că deja în primul meu an de învățământ o elevă mi-a spus, foarte supărată: ”De ce nu ascultați ca toată lumea?”. Era vorba despre ”ascultarea” școlară, pe baza căreia se primeau notele. Ea ar fi primit o notă mult mai mare de la un profesor care ar fi lăsat-o ”să spună lecția”, pe care o învăța de fiecare dată foarte bine; însă eu lansam pe tot parcursul orei întrebări, îi provocam pe toți elevii din clasă să pună întrebări și să caute / argumenteze răspunsuri, iar la finalul orei îi notam în funcție de contribuțiile lor la activitatea comună.

Este adevărat că, în toate cele patru universități românești în care am predat, în două ca profesor titular, iar în celelalte două ca profesor asociat, studenții mi-au spus adesea ”Sunteți singura care…”. Unii, apreciativ. Alții, critic: ”pierdeam timpul” cu ”lucruri neimportante” precum conversațiile despre valori, atitudini, consecințe pe multiple planuri ale alegerilor și acțiunilor lor, libertate/autonomie și asumarea responsabilității în procesele de învățare, conștientizarea și depășirea limitelor proprii, ori cu exerciții de descoperire împreună a unor răspunsuri la întrebări – în loc ”să predau materia”, cum făceau profesorii ”iubiți de toți studenții”. Din fericire pentru mine, în evaluările anonime pe care le recolta Rectoratul în fiecare semestru aprecierile celor care frecventau cursurile cu regularitate erau semnificativ mai puternice decât criticile – iar sala era întotdeauna plină, uneori prea plină, fără ca cineva să ”facă prezența” sau ”strige catalogul”.

***


Ma intereseaza opinia ta, scrie un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.