Școală anti-educație: cine îi educă pe (non)responsabilii din sistemul nostru educativ?
09.13.2013
Insist de multă vreme că prima nevoie din sistemul nostru educativ este aceea ca toți profesioniștii să învețe să identifice curriculumul ascuns, valorile-atitudini implicite în oricare dintre acțiunile cotidiene și în orice propoziție spusă sau scrisă.
Avem nevoie de programe de formare continuă în care atât cadrele didactice din toate ciclurile, cât și aceia care ocupă poziții de decizie și consilierii lor să se antreneze serios în acest sens. Și avem nevoie să facem din aceste competențe criterii cheie în orice proces de titularizare și promovare.
Iată un exemplu de catastrofă educativă.
Fragment din ”Indrumar pentru intocmirea Regulamentului de ordine interioara” , publicat pe site-ul Inspectoratului Școlar București (eu l-am citit în această formă chiar astăzi):
”2.1.4 Masuri disciplinare pot fi considerate, printre altele:
– efectuarea unor teme drept pedeapsă
– exmatricularea de la ora
– recuperarea lecţiilor pierdute
– curățarea mizeriei făcute
– munca de întreţinere a curăţeniei obligatorie
– munca în folosul comunităţii şcolare
– avertisment/mustrare
– exmatriculare”
Așadar, școala le transmite explicit elevilor ideea că a efectua teme, a recupera lecțiile pierdute, a repara consecințele nedorite ale propriilor acțiuni și a munci în folosul unei comunității sunt – atenție! – NU acțiuni care țin de responsabilitate personală și creșterea șanselor proprii în viață, ci… pedepse! Non-valori, adică!
Cu ce argumente ar mai putea un elev să-și susțină motivația pentru a învăța, a munci, a fi responsabil etc.?
De unde să mai ia un cadru didactic resurse cu ajutorul cărora să stimuleze această motivație, când ”sistemul” însuși îl privează de resurse, în loc să i le ofere?
Cine îi educă pe (non)responsabilii din sistemul nostru educativ?
Din același document:
”1.2 Autoritatea conducerii şcolii
Conducerea şcolii este autorizata în orice moment Să controleze respectarea prevederilor referitoare la interdicţii (controalele se vor realiza de cel puţin 2 persoane numite de către conducerea şcolii si, dacă este posibil, se vor realiza în prezenta elevului în cauza).
Aceasta poate:
1.2.1 Solicita elevilor sa-si golească gentile şi hainele iar atunci când exista suspiciuni întemeiate poate recurge la percheziţie.
1.2.2 Controlează obiectele aduse de elevi pentru a constata dacă exista obiecte interzise
1.2.3 Să controleze obiectele aduse de elevi pentru a constata dacă există obiecte interzise, pe baze non-selective, iar acolo unde există să controleze dulăpioarele puse la dispoziţia elevilor în ceea ce priveşte prezenta obiectelor interzise.”
Cum vor fi aplicate în practică acestea? Ieri, la o emisiune de știri, informația era comunicată deja cu subiectul schimbat: ”Profesorii vor putea…”. Câte ”conduceri” ale școlilor vor delega – în lipsă de alte mijloace – toate acestea către cadrele didactice (diriginți, profesori de serviciu)?
Atenționam, cu câțiva ani în urmă, că profesorii cumulează prea multe roluri, multe dintre ele contradictorii, iar conflictele de rol – generate de chiar modul în care este gândit ”sistemul” – îi împiedică să fie eficienți în acțiunea educativă:
A venit vremea, cred, ca unele din aceste funcţii să fie preluate explicit de instituţii specializate noi, paraşcolare: servicii de consiliere şi orientare pentru elevi / studenţi; servicii de consiliere şi educaţie a părinţilor; servicii specializate în testare şi evaluare; servicii de supraveghere şi protecţie; cluburi sportive, artistice etc. subvenţionate; etc. Specializarea funcţiilor este una dintre „legile” normale ale evoluţiei sistemului instituţiilor sociale, ar trebui să o acceptăm ca normală şi atunci când e vorba de instituţiile educative.”
Acum, aș adăuga explicit: cum poate un cadru didactic să întrețină o relație apropiată cu elevii săi, dacă va fi obligat – foarte probabil – să-și extindă rolul de polițist nedaclarat ca atare?
Din nou: cine îi educă pe (non)responsabilii din sistemul nostru educativ?
*
Ma intereseaza opinia ta, scrie un comentariu
You must be logged in to post a comment.