© Coaching Psihosociologic ↔ Dezvoltare Integrată modelul Elisabeta Stănciulescu ......... E-mail: dezvoltare@elisabetastanciulescu.ro
Coaching Psihosociologic ↔ Dezvoltare Integrată
  • HOME
  • COACHING-DEZVOLTARE
    • Emoții – Creativitate – Relații – Învățare (grup)
    • Coaching psiho-socio-politic
    • Programe individuale
      • Pregătești o schimbare, te adaptezi la o schimbare
      • Gestionezi constructiv emoțiile și reduci stresul
      • Carieră mai bună, bani mai mulți
      • Maturizare psihosocială și armonie cu sine și cu alții
    • Pentru echipe
      • Anticipați și pregătiți o schimbare
      • Comunicați sănătos și productiv
      • Descoperiți cum funcționează, de fapt, echipa voastră
    • Pentru cupluri și familii
      • Vă adaptați la schimbări
      • Comunicați sănătos
      • Dezvoltare pentru sănătatea femeilor și familiei (grup, gratuit)
    • Cum procedăm practic
    • Confidențialitate și contract-cadru
    • Prețuri
    • Plăți în rate și burse
    • Clienții spun
      • Mărturii video
      • Articole scrise de clienți
      • Alte aprecieri publice
      • Extrase din monitorizări
    • Pentru coachi
      • Dimineață cu psihosociologie
      • Mentorat individual
  • Echipă-Francize
    • Despre echipa de francize
    • Diana Alexandru
    • Lavinia Dieac
    • Mihaela Anghel
    • Ramona Chivu
    • Claudia Clicinschi
    • Natalia Țetcu
  • Sociologie
    • Cărți și articole
    • Metode de cercetare calitativă – curs
    • Sociologia educaţiei. Dezvoltarea capitalului uman – curs
  • Blog
    • Despre coaching, consiliere, mentorat
    • Cunoastere de sine si dezvoltare personala
      • Aspiratii, valori si nevoi umane fundamentale
      • Inteligenta emotionala
      • Increderea in sine
      • Psihologie pozitiva aplicata
      • Comunicare interpersonala
      • Creativitate
      • Cum sa inveti
      • Lectura profunda
      • Arte, literatura, cultura
      • Spiritualitate
    • Dezvoltare profesionala si succes in cariera
    • Echipa, manager si leader
    • Cuplu, copii, familie
      • Relatia de cuplu
      • Relatii parinti-copii
      • Sanatate
        • grup de suport cancer
        • Marturii participante grup de suport cancer
    • Educatie si scoala
      • Scoala ca pericol social
      • Reforma in educatie
    • In loc de citate celebre
      • în loc de citate celebre A-G
      • în loc de citate celebre H-O
      • în loc de citate celebre P-Z
      • Uncategorized
  • Povestea mea
    • Sociolog si profesor universitar
    • Coach-consilier-mentor
    • Publicații și contribuții
    • Autenticitate și imagine
    • Hobby-uri
  • Contact
Home Blog Foștilor mei studenți, cu respect, responsabilitate și dragoste

Foștilor mei studenți, cu respect, responsabilitate și dragoste


01.10.2013
by Elisabeta Stanciulescu Tags: autocunoastere, Baumeister, corectitudine, dezvoltare personala, diploma, educatie, evaluare scolara, imagine de sine, învatare, profesori, reforma în educaţie, scoala, şcoala ca pericol social, Seligman, sinucideri, standarde, stimă de sine, studenti, universitate, valori, violenta

The hardest thing to explain is the glaringly evident which everybody had decided not to see. (Ayn Rand)

Este adevărat, eu am fost un profesor mai exigent și mai ferm decât majoritatea profesorilor pe care i-ați avut.

Este adevărat, la note nimeni nu s-a putut ”înțelege” cu mine. Nici în anul I, nici în anul III sau IV, nici la masterat, nici la doctorat. Nici în prima sesiune, nici în… cred că unii nici nu mai știați a câta sesiune. Nici când unul singur din grupă promova – sau niciunul.

Am respins, respectuoasă dar fermă, și pe ”Vă rog foarte mult…” și pe ”V-am adus…”, de fiecare dată când voi înșivă ori susținători ai voștri erați ”disperați” să obțineți o bursă sau un loc în cămin, ori vreun post ”reținut special” pentru voi – pe care, bineînțeles, ar fi urmat să le obțineți, probabil fără remușcări, în detrimentul unui coleg care obținuse notele necesare fără rugăminți și intervenții.

Pentru mine, egalitatea șanselor (atât cât e ea posibilă), corectitudinea, integritatea, dezvoltarea autonomiei și responsabilității voastre au contat mai mult decât așa-zisa ”înțelegere” (care nu vede consecințele pe termen lung) și decât toate rugămințile ilegitime, lacrimile sau amenințările.

Pentru mine, pofesorul într-adevăr bun nu este acela care pune note mari, ci acela care întreabă și se întreabă: ”Ce resurse suplimentare de învățare aș mai putea eu oferi?”. Și care oferă toate resursele pe care le știe și pe care poate să le ofere. Fără să facă el ce numai elevul / studentul poate face și ce este în beneficiul pe termen lung al elevului / studentului să facă el însuși, nu altcineva.

Sunt și voi fi întotdeauna mândră că am acționat așa. Dacă aș lua-o de la capăt, aș proceda la fel.

Standardele ridicate și atașamentul ferm la valori sunt calități umane și profesionale, nu lucruri pentru care să ne simțim vinovați ori să fim învinuiți. Nu demult, o fostă colegă cu care am avut multe dialoguri în contradictoriu la liceul unde care am lucrat în primii opt ani după terminarea facultății mi-a spus explicit: ”Dacă toți am fi făcut ca tine, n-am fi ajuns aici”. Nu am simțit nicio satisfacție, mai curând multă tristețe. Însă și eu sunt 100% convinsă că, dacă mai mulți profesori ar fi fost la fel de fermi, învățământul românesc și societatea românească nu ar fi ajuns în starea în care se află astăzi.

Când am simțit că sunt pe punctul de a ceda, am demisionat. Dacă aș fi putut să pun – corect! – numai note de 10, aș fi fost fericită și aș fi rămas în meseria pe care am practicat-o o viață cu pasiune și seriozitate.

Spun de multă vreme că, în pofida intențiilor bune, școala a devenit un pericol social. Nu e o simplă afirmație spectaculoasă, e o idee care găsește suport în cercetări științifice foarte serioase.

Laudele, notele și diplomele primite ”de încurajare”, fără acoperire în performanțe (nu doar capacități) reale, sunt un pericol, și pentru individ și pentru societate. Roy Baumeister sau Martin Seligman, pentru a cita doar două nume cu mare autoritate științifică, au atenționat că o imagine / stimă de sine foarte bună devine extrem de periculoasă dacă nu a fost construită pe performanțe reale, probate în experiențele sociale ale celui în cauză; la fel o imagine / stimă de sine instabilă.

Potrivit acestor cercetători, depresia, sinuciderile și violenta, tot mai frecvente în rândurile tinerilor, pot fi puse și pe seama faptului ca educatorii și părintii le-au încurajat o imagine/stimă de sine care nu reflectă performanțele lor reale. Acești oameni au așteptări foarte mari de recunoaștere socială, iar atunci când nu primesc ce cred ei că li s-ar cuveni, clachează ușor sau devin agresivi, manifestându-se violent împotriva oricui le ”atacă” ego-ul, imaginea de sine:

”Baumeister’s work suggest that if you teach unwarrantedly high self-esteem to children, problem will ensure. A sub-group of these children will also have a mean streak in them. When these children confront the real world, and it tells them they are not as great as they have been taught, they will lash out with violence. ” (M. Seligman, Learned Optimism, 2006/1990)

”threatened egotism entails that one ‘s favorable view of self (or public image) has been attacked, and violent responses are directed toward the source of this attack” (R.F. Baumeister, W.K. Campbell,  The Intrinsic Appeal of Evil: Sadism, Sensational Thrills, and Threatened Egotism, 1999)

”the major cause of violence is high self-esteem combined with an ego threat. When favorable views about oneself are questioned… or otherwise put in jeopardy, people may aggress… against the source of the threat”.

“An uncritical endorsement of the cultural value of high self-esteem may (…) be counterproductive and even dangerous. In principle it might become possible to inflate everyone’s self-esteem, but it will almost certainly be impossible to insulate everyone against ego threats. In fact (…) the higher (and especially the more inflated) the self-esteem, the greater the vulnerability to ego threats. Viewed in this light, the societal pursuit of high self-esteem for everyone may literally end up doing considerable harm.” (R.F. Baumeister, L. Smart, J.M. Boden, 1996 “Relation of Threatened Egotism to Violence and Aggression: The Dark Side of High Self-Esteem”, Psychological Review, Vol. 103, No. 1, pp. 5-33)

Iar un psihiatru ne atenționează, pe baza unor studii recente, că formăm o generație de narcisiști pe care îi păcălim – și care se păcălesc ei înșiși – că ar avea talente și șanse de reușită pe care, în fapt, nu le au:

”the tendency toward narcissism in students is up 30 percent in the last thirty-odd years.
(…)
We had better get a plan together to combat this greatest epidemic as it takes shape.  Because it will dwarf the toll of any epidemic we have ever known. And it will be the hardest to defeat. Because, by the time we see the scope and destructiveness of this enemy clearly, we will also realize, as the saying goes, that it is us.” (Keith Ablow,
We are raising a generation of deluded narcissists, 2013)

Știu că mulți au fost supărați pe mine. Unii foarte supărați.

Între timp, mulți s-au maturizat și au înțeles. Unii îmi scriu ca să-mi mulțumească pentru ce, cât și cum au învățat în interacțiunea cu mine. Alții se mai răzbună în câte un comentariu amar, acru sau acid. Doi – atâția știu eu – au făcut adevărate obsesii în a mă urmări pe internet și a mă discredita, uneori la modul foarte agresiv.

Nimic extraordinar în aceste atitudini uneori extreme. Atunci când despre un dascăl se afirmă că e sau a fost ”apreciat și iubit de toți elevii/studenții”, cel în cauză fie face obiectul unui interes politic, economic, jurnalistic sau romantic (uneori romantic-erotic) special, fie e ziua lui, fie e deja mort.

Vă scriu astăzi pentru că sunteți, cei mai mulți dintre voi, părinți și dascăli. Iar de atitudinile și de acțiunile voastre depind și echilibrul vostru, și sănătatea și reușita în viață a copiilor voștri, și reforma sistemului educativ.

În toată lumea, sunt milioane de oameni care nu reușesc să promoveze examene sau să obțină notele dorite. Plata taxelor și celelalte cheltuieli pe care cineva le face pentru studii nu îi conferă automat celui în cauză dreptul de a obține notele și diplomele dorite. E nevoie să facă dovada cunoștințelor științifice și competențelor practice necesare.

Unii analizează lucrurile rațional, își asumă responsabilitatea pentru propriile eșecuri, învață din ele și merg mai departe, construind o viață sănătoasă, cariere și familii sănătoase.

Și ce dacă nu au promovat un examen sau mai multe?

Și ce dacă nu au obținut o diplomă?

Nu o dată, își dau seama că nota sau diploma respectivă nu ar fi schimbat nimic semnificativ în viața lor.

Nu o dată, descoperă, după eșec, drumuri care li se potrivesc infinit mai bine, pe care pot merge ”ca peștele în apă”, siguri că pot face față și pot obține performanțe; drumuri pe care obțin apreciere și recunoaștere pentru meritele lor reale.

Alții se lasă controlați de emoții negative, caută ”țapi ispășitori”, acumulează frustrări și ajung la obsesii, la denigrare și hărțuire a profesorilor, la dezechilibre majore în propria viață și în viețile familiilor lor.

Dacă vă numărați printre aceștia din urmă, nu lăsați lucrurile să avanseze: gândiți rațional și, dacă e cazul, mergeți la un psihoterapeut. De dragul vostru și al celor pe care îi iubiți. Pentru hărțuire și denigrare există sancțiuni legale. Personal, mă străduiesc să fac doar bine în jurul meu, însă nu voi lăsa pe nimeni să abuzeze de atitudinea mea constructivă.

—Cultivați în voi și cultivați în copiii voștri atitudinea pozitivă, optimismul, deschiderea la nou, încrederea (în sine și în resursele de învățare),  inteligența, lectura profundă, exercițiul repetat, autonomia, autoorganizarea, autodisciplina, perseverența, onestitatea cu sine și responsabilitatea pentru propriile performanțe. Reușita sau eșecul, și la școală și în viață, depind înainte de toate de o combinație între  acestea. Fără ele, nicio școală și niciun dascăl, chiar genial, hiper-informat și hiper-pasionat, nu pot face mare lucru.

Nu voi obosi niciodată să o repet : dincolo de utopii, iluzii și manipulări politice sau ale economiei de consum, principiul oricărui proces de învățare / educație / comunicare este responsabilitatea celui care primește (sau respinge). Verbele “a comunica” şi “a învăţa” se conjugă întotdeauna la diateza activă, nu la cea pasivă. Ce face şi spune un altul – profesor, coach,  consilier, şef, coleg, prieten, neprieten – e creaţia lui, munca lui, responsabilitatea lui. CE FAC EU, cel care ascultă sau citește ca să învețe, cu ce vine de la oricine e creaţia mea, munca mea, responsabilitatea mea; ele contează!

Evitați succesul facil, aparent, de moment; construiți solid și pe termen lung.

Aici, memoriul meu de demisie din universitate

Democrația și Giordano Bruno: când competența e privită – și sancționată – ca incompetență

Școala ca pericol social

=

Interviu BizCampus despre tineri, înțelepciune, performanță, încredere, coaching, consiliere, dezvoltare personalăDemocrația și Giordano Bruno: ai dreptul să-i agresezi pe alții pentru că ei știu ce tu nu știi și nu știi că nu știi?

Fii sociabil(ă), împărtășește

Tweet
Mai multe optiuni de sharing

Cometarii (26)

  1. Mike
    Autentifică-te pentru a răspunde 20 martie 2016 - 5:46

    Buns ziua! Nu va cunosc dar am citit opiniile dvs. Si nu pot fi de acord. Un student cat de eminent ar fi nu poate sa acumuleze ce ati scumulat dvs predand aceeasi materie timp de 30-40 de ani. Fiecare profesor crede ca materia lui este cea mai importanta uitand ca studentul mai are alte 10-12 materii concomitente si toate la fel de impottante. De exemplu la ubb litere japoneza din 90 de studenti din anul 1 termina facultatea doat 3. Ce nota isi da dna prof pt acest procentaj?

    • Elisabeta Stanciulescu
      Autentifică-te pentru a răspunde 24 martie 2016 - 2:19

      Mike, îți și îmi pui o întrebare total neproductivă pentru tine.

      Profesorii nu se raportează la cât știu ei în specialitatea respectivă, ci la cât știu că ai tu efectiv nevoie ca să ai șanse reale în viață, după terminarea facultății, într-o lume în care competiția e foarte mare.
      La ce îți folosesc notele mari la școală, dacă performanțele tale reale nu vor fi suficiente ca să fii plătit, la nivelul pe care ți-l dorești, pentru ele?

      Îți recomand cu toată responsabilitatea și cu toată căldura ca, în loc să te întrebi una sau alta în legătură cu profesorii ”prea exigenți”, să te întrebi în fiecare zi așa:

    • Ce pot EU face pentru ca nivelul meu de performanță să fie atât de înalt, încât să fiu plătit cu … pe oră?
  • Dorina
    Autentifică-te pentru a răspunde 26 februarie 2013 - 1:35

    Buna ziua doamna profesoara,

    Incep si eu mesajul cu ”sunt o fosta studenta a dvs.”, pentru a-mi justifica oarecum prezenta aici, dar nu continui cu notele pe care le-am avut de-a lungul studentiei deoarece nu cred ca un om se identifica prin notele de la școală sau prin diplomele pe care le are acasa.
    La peste 17 de ani de la terminarea facultatii, vreau sa va multumesc din suflet pentru educatia pe care mi-ati dat-o in calitate de profesor. Nu-mi aduc aminte prea multe din cursurile predate de dvs., poate daca ma straduiesc pot spune cateva fraze, dar nimic mai mult. Dar ce mi-a ramas in minte si ceea ce am invatat de la dvs., dincolo de informatiile din cursuri sunt o serie de atitudini/ tipuri de comportament care mi-au folosit si imi folosesc in viata: seriozitatea in tot ceea ce fac, sinceritatea fata de propria persoana, constientizarea propriului comportament in relatiile cu ceilalti, sa nu reactionez dupa primul impuls, fara concesii sau rabat de la propriile principii s.a.
    Fiecare avem in viata o persoana care ne-a acordat credit intr-un anumit moment, care ne-a incurajat, ne-a motivat in urmarea carierei, un model de urmat. Pentru mine, dvs. sunteti acea persoana.
    Cu aleasa pretuire,

    Dorina

    • Elisabeta Stanciulescu
      Autentifică-te pentru a răspunde 27 februarie 2013 - 1:47

      Îți mulțumesc, Dorina. Îmi pare rău că memoria mea nu merge atât de mult în urmă, mi-ar fi plăcut să am acum imaginea ta. Mesajul tău m-a emoționat. Cred că a constitui ”un model de urmat” pentru elevii / studenții săi este idealul oricărui profesor. Informațiile, cunoștințele, competențele profesionale (a ști să faci) sunt perisabile, au nevoie să fie continuu reînnoite și nici nu mi-aș dori să folosești astăzi cunoștințele de acum 17 ani. Însă atitudinile și valorile sunt ”de cursă lungă”; dacă sunt solide, generoase și echilibrate, te susțin toată viața.

  • Ana
    Autentifică-te pentru a răspunde 23 februarie 2013 - 7:30

    Buna seara,

    Am avut si eu un curs cu dumneavoastra la UBB si am luat nota 8, nota care de altfel m-a multumit mai mult decat un 10 la o materie unde notele bune se luau mai „usor”.
    In anul 1 am facut o greseala, m-am luat dupa toti colegii de anul 2 care spuneau ca la Statistica se trece doar cu noroc, asa ca nu am invatat si am asteptat sa imi pice norocul, care pana la urma nu s-a aratat, asa ca am picat. Am invatat din experienta aceea, asa ca in anul trei, cand toti colegii mi-au spus ca la cursul dumneavoastra nu se trece, mi-am vazut de treaba: am fost atenta la cursuri, am inteles si mai apoi am incercat sa aprofundez.

    Vreau sa va multumesc pentru modul in care ne-ati predat si ne-ati incurajat sa intelegem si sa gandim singuri. Vreau sa va multumesc pentru exigentele pe care le-ati aratat in modul in care ne-ati notat la examen, exigente pe care, din punctul meu de vedere, ar trebui sa le aiba toti profesorii.

    Inca mai am cursurile dumneavoastra si recunosc ca m-am intors la ele, nu o data si m-au ajutat de cele mai multe ori.

    Va urmaresc si pe facebook si de multe ori citesc articolole dumneavoastra, care intotdeauna mi se par interesante.

    Va multumesc inca odata si va doresc succes in continuare!

    • Elisabeta Stanciulescu
      Autentifică-te pentru a răspunde 23 februarie 2013 - 7:58

      Și eu îți mulțumesc.
      Te aștept cu comentarii la articolele pe care le citești. O experiență împărtășită, o întrebare, o sugestie, o critică constructivă ne pot ajuta pe toți să ”creștem”.

  • Ardeleanu
    Autentifică-te pentru a răspunde 28 ianuarie 2013 - 10:48

    Da, (auto)supraevaluarea tinerilor este frecventa azi deoarece prea putini dintre ei au contact concret cu realitatea, traind intr-un mediu protejat (si „virtual”) asigurat de parinti si societate. Abia incardrarea in munca aduce dupa sine confruntarea cu lumea reala si propriile limite. Aici este vina societatii care continua sa tina tinerii captivi in scoala (invatamant extensiv nu intensiv). Maturizndu-se in scoala acestia sunt mult mai putin flexibili si dispusi sa invete la locul de munca adica la o varsta adulta. Una dintre retetele cele mai intalnite de ratare a tinerilor este sa faca si a doua facultate (fara a se angaja), ajungand de profesie… elev.

    Doamna Prof. E.S. (pe care nu o cunosc) sustine explicit un set de principii in acord cu experienta si structura sa personala. Acest lucru ii face cinste, chiar daca alte persoane au alte repere valorice si alte opinii. Fiecare om este dator fata de el insusi sa isi sustina cu fermitate (intr-o maniera nejignitoare) principiile in care crede, ascultand fireste si opiniile celorlalti. De fapt aceasta onestitate fata de sine si fata de ceilalti, daca este insotita de moderatia izvorata din experienta, este poate cea mai benefica atitudine pentru acea persoana si pentru societate. Doar aceast tip de atitudine/comunicare garanteaza progresul. Din pacate strategiile de protejare a propriilor interese, cat si educatia „non combat” „ca sa nu superi”, sau „razboi total” din orgoliu/statut/interese materiale, sau pasivitatea inerta, lasitatea, sunt din pacate comportamentele cele mai frecvente. Aici are loc un schimb de opinii, e in folosul tuturor, toti invatam.

    Am avut profesori pe care i-am iubit pentru ca ei ne iubeau si i-am respectat pentru ca ei ne respectau, care ne-au daruit neconditionat o atitudine/sentiment si am simtit o relatie personala pozitiva cu acel profesor, dincolo de obiectul de studiu. Am avut si profesori duri si inflexibili (severitatea si exigenta pot fi duse la extrem), iar dintre acestia ii apreciez pe cei care s-au straduit cu buna credinta sa ne invete ce trebuia sa stim. Profesorii care si-au facut cu indiferenta datoria (fara daruire, fara interes,etc) adica la minim, cred ca sunt cel mai putin pretuiti de elevi. Nu am resentimente fata de nici unii, insa imi aduc aminte si de cativa profesori a caror incompetenta ii descalifica in fata clasei. Asa e in toate profesiile, oameni de toate felurile sunt in toate profesiile.

  • Adriana
    Autentifică-te pentru a răspunde 21 ianuarie 2013 - 7:33

    Draga doamna Elisabeta Stanciulescu,

    Hoinareala prin internet m-a condus la pagina dv. Va admir pentru ceea ce construiti in mintile si sufletele oamenilor!!
    Pentru mine ati fost ca o poveste plina de intelepciune si m-ati inspirat la momentul potrivit.
    Cred ca nu a fost nimic intimplator atunci. Soarta mi-a scos in cale o persoana atit de speciala ca dv.
    De aceea, va multumesc si as dori sa stiti ca va pretuiesc nespus pentru forta si sensibilitatea dv.
    Va doresc un an plin de sanatate, iubire si inima usoara. Cind ajungeti in Iasi, dati-mi un semn, va rog.
    Cu mult drag,
    Adriana Prodan

  • Alex
    Autentifică-te pentru a răspunde 17 ianuarie 2013 - 7:21

    Notă ES: Pentru simplificarea dialogului, introduc comentarii personale în mesajul primit.

    Va multumesc pentru raspuns. Sa stiti ca am ramas si cu suporturile de curs, pe care le-am si parcurs recent pentru a-mi aminti niste lucruri.

    – Dacă le-ai păstrat și ai simțit nevoia să revii asupra lor, înseamnă că sunt utile.

    Si in plus cu multumirea ca am avut si un alt fel de curs.

    – Diversitatea resurselor e fundamentală în educație / dezvoltarea persoanală.

    Ceea ce va semnalam era insa existenta unui proces de evaluare destul de laborios si de consumator de timp care pe mine cel putin m-a obligat sa ma axez mai mult pe el decat pe resurse.

    – Orice proces serios de evaluare este întotdeauna ”laborios”, pentru că doar așa pot fi respectate criterii clare și aceleași pentru toată lumea (sunt șanse mai mari ca evaluarea să fie corectă, echitabilă).
    – Pe de altă parte, criteriile de evaluare le comunică studenților COMPETENȚELE de care au nevoie în viață. Dacă ai consumat timp și energie ca să conștientizezi criteriile / competențele și să reușești să le faci față, n-ai pierdut nimic, dimpotrivă, ai câștigat.
    – Din păcate, în universitățile românești noțiunea de învățământ focalizat pe competențe – care presupune și predare și evaluare focalizate pe competențe – e încă teoretică. ”Păcatul” meu a fost că am introdus – prea devreme – în practică un mod de lucru recomandat tot mai insistent la nivel internațional, dar care pentru cei mai mulți rămâne doar retorică.

    Si mi-am adus aminte ca ce m-a nemultumit cel mai mult a fost sistemul de notare al interventiilor orale, care pe hartie avea logica insa tindea sa se transforme, in practica, in simpla reproducere sau mai rau. Din pacate am avut parte si de un curs de sociologie, la alta facultate, in care orice interventie, oricat de stupida, era punctata doar in virtutea existentei ei, dar as fi preferat sincer sa nu fie nevoie de asemenea reguli si sa am parte de profesori si colegi pentru care sa nu fie nevoie si deasemenea masuri.

    – Sunt sigură că îți amintești că eu nu am notat niciodată simpla reproducere a informațiilor – era unul dintre motivele pentru care mulți colegi de-ai tăi erau supărați pe mine.
    – Evaluarea continuă, despre care vorbești aici, e obligatorie în orice proces educativ serios. O făceau, după cum știi, cei care răspundeau de seminarii.
    – Profesorul are datoria să construiască o strategie coerentă, criterii (competențe) clare de evaluare, să explice etc., însă nu poate controla – și nu ar fi respectuos să controleze – tot ce fac asistenții săi. Pe de altă parte, presiunea studenților care nu știu și nu vor să învețe să facă altceva decât să reproducă, face foarte grea munca de evaluare a oricui…

    Una peste alta, fără să mă mint că aș fi fost vreodată profesorul perfect, rămân cu satisfacția că Rectoratul mă anunța în fiecare an că, la toate celelalte criterii din formularul de evaluare anonimă a cursurilor de către studenți (relevanță a informației, claritate a explicațiilor, disponibilitate etc.), scorurile pe care le obțineam erau foarte mari, întotdeauna peste media pe facultate, iar mulți foști studenți îmi scriu și astăzi ca să-mi mulțumească pentru una sau pentru alta.

    Am certitudinea că nemulțumirile cu privire la sistemul meu de notare își aveau sursa în COMPARAȚIA, conștientizată sau nu, cu sistemul obișnuit de notare:

      aduceam un stil de lucru mult prea organizat – care consumă, într-adevăr, și timp și energie – într-o lume în care organizarea constituie una dintre marile absențe;
      aplicam consecvent în practică recomandări ale științelor educației pe care ceilalți fie nu le cunosc, fie le consideră ”teorie” inutilă.

    .

  • Alex
    Autentifică-te pentru a răspunde 16 ianuarie 2013 - 8:59

    Doamna profesoara, eu v-am fost student in anul in care ati dat probabil de cel mai mare hartuitor de pana acum. Din pacate. Si am luat un 7 la materia dumeavoastra de care nu am fost deloc multumit desi a fost printre cele mai mari note de atunci. Si cred cami-am si exprimat public, dar civilizat nemultumirea. Mi-a placut intr-un fel modul in care ati tinut cursul pentru ca a fost o provocare, din pacate insa nu cred ca am ramas cu nimic in urma lui pentru ca ne-ati obligat intr-un fel sa ne concentram pe modalitati de a indeplini cerintele si de a trece examenul si mai putin pe materie. Dar sunt de parere ca mai multi oameni cu atitudinea dumneavoastra ar fi prins bine universitatilor. Prea bine.

    • Elisabeta Stanciulescu
      Autentifică-te pentru a răspunde 16 ianuarie 2013 - 3:07

      În secolul XXI, niciun profesor nu-l poate obliga pe vreun student să facă nimic: fiecare face doar ce alege el însuși să facă.

      Eu m-am focalizat pe a oferi resurse de învățare-dezvoltare, nu pe examen. E suficient să te uiți pe suporturile de curs postate pe acest site – și pe care le vei recunoaște, cu siguranță – ca să vezi că ai primit suficientă ”materie” de bună calitate. Iar evaluările anonime recoltate de Rectorat de la voi au arătat foarte clar că marea majoritate a studenților apreciau acele resurse.
      Pe ce s-a focalizat fiecare în funcție de interesele și valorile proprii, cum a ales el / ea să folosească una sau alta din ansamblul resurselor pe care eu le-am oferit e problema lui / ei, nu a mea.

      Însă ai pus degetul pe rană, aici se află ruptura între mine și ”sistem”: în timp ce eu sunt convinsă că profesorul e doar un furnizor de resurse de învățare-dezvoltare, prea mulți cred că e mai ales un facilitator al notelor mari, burselor, locurilor în cămin, diplomelor…

      Dacă îți amintești de cursurile mele ca de ”o provocare”, eu sunt fericită, pentru că înseamnă ca ai rămas cu mai mult decât conștientizezi. Într-adevăr, cursurile mele au avut ca scop principal să provoace depășirea limitelor proprii, ieșirea din ”zona de confort”, dezvoltarea personală. Să dezvolte capacitățile intelectuale și morale, gândirea proprie, responsabilitatea, integritatea, nu doar să predea o ”materie” = informație care se învechește și devină inutilă foarte repede.

      Mulțumesc pentru ”sunt de parere ca mai multi oameni cu atitudinea dumneavoastra ar fi prins bine universitatilor. Prea bine.”

  • Adriana Rotaru
    Autentifică-te pentru a răspunde 15 ianuarie 2013 - 5:55

    Multumesc.

    Cu respect,
    Adriana Rotaru

  • Oana Antonela Dinisoni
    Autentifică-te pentru a răspunde 15 ianuarie 2013 - 3:58

    (…)
    Ati scris undeva despre dumneavoastra ca va simteati „mititica si neinsemnata”. Pentru mine nu erati asa cum va descrieti, erati o persoana cu valoarea sa… Prietenele mele erau amandoua (si mai sunt inca) persoane foarte mici de statura. Nu este vina mea ca am ajuns sa masor 1m83cm. Si nici a dumneavoastra, evident…
    Dar cand vorbeati despre primul dumneavoastra sot care v-a parasit pentru o femeie mai tanara eu am inteles imediat reactia dvs. de acum 20 de ani: „ii dau 5 pentru ca seamana cu… femeia care mi-a luat barbatul”.
    (…)

    Notă ES:

    Dau un premiu celui / celei care găsește unde oi fi scris eu că mă simțeam “mititica si neinsemnata”. Și încă unul celui care îl găsește pe presupusul prim soț care (se presupune că) m-a părăsit pentru o femeie mai tânără – eu știu că n-am avut decât un soț și eram la începutul căsniciei acum 20 de ani; ne-am despărțit după 10 ani, foarte elegant, la insistențele mele, și avem o relație foarte bună și astăzi…

    Cu vreo șapte ani în urmă, o altă ”victimă” a mea povestea că m-aș fi dus ”în bustul gol” la facultate, aș fi agresat-o pe mama lui și chiar pe el, la o restanță la care eu nici măcar n-am fost prezentă. Mi-a ”colorat” viața câțiva ani…

    Empatie-empatie, înțelegere-înțelegere, dar îmi cam pierd răbdarea… Am șters o parte din comentariu, iar de acum voi bloca tot ce vine de la aceasta persoană.

  • Adriana Rotaru
    Autentifică-te pentru a răspunde 14 ianuarie 2013 - 4:11

    Stimata doamna profesoara,

    Cu respect, permiteti-mi sa va spun o poveste.

    Eu nu va cunosc insa am cunoscut un profesor „apreciat si iubit de toti elevii” care „nu face obiectul unui interes politic, economic, jurnalistic sau romantic-sexual special” si nici nu e mort. Este mama mea, profesor de biologie de scoala generala care de-a lungul intregii cariere didactice a fost iubita de toti elevii. Acum e pensionara de peste 10 ani. A avut intotdeauna cateva calitati care au determinat aceasta apreciere:

    O modestie extraordinara; imi spunea intotdeauna “eu predau un obiect pe care copii care nu-l iubesc cel putin il considera neimportant si atunci eu trebuie sa-I ajut sa invete totul din clasa, pentru ca o sa-i ajute in viata, dar ei n-au cum sa-si dea seama acum”. Era una din putinele profesoare care inainte de revolutie facea rost “pe sub mana” de creta colorata ca sa umple tabla cu desene caci era convinsa ca biologia se invata cu placere numai vizual. Nu s-a oprin din desenat nici macar cand la un control a aflat ca are plamanii plini pe jumatate cu creta, dar asta nu era o problema ca „doar si bunica a trait o viata numai cu un plaman…”.

    O responsabilitate fantastica; ea a avut intotdeauna o fobie fata de nevertebrate (nici acum nu mananca macaroane cu gaura pe mijloc din acest motiv), dar cand venea lectia de nevertebrate intotdeuna le spunea copiilor ca daca doresc sa vada o disectie pot aduce o rama pentru ca lectia se invata mai bine vizual. Si in clasa era nebunie. Intotdeauna avea ”norocul” sa aleaga rama careia ii face disectie. Acasa nu manca o saptamana dupa disectie, dar nu conta asta. Conta ca a facut o lectie vizuala pe care copii o vor tine minte.

    O iubire nemarginita fata de copii; ca diriginta, cand avea cate unul in clasa care nu vroia sa invete la cate un obiect, il lua deoparte, discuta cu el, discuta cu parintii, si in cele din urma daca nu reusea pe caile ortodoxe sa-l determine sa invete sa „treaca clasa” – atunci „intervenea” ea cu o vorba pe langa colegul ei si il ruga sa-l ajute pe copilul respectiv sa nu ramana repetent pentru ca asta il poate afecta pentru toata viata, poate renunta la scoala si ce se mai alege de el… nu stiu cum facea dar cand ii lua in clasa a V-a nu-i lasa pana in clasa a VIII-a. Era ca o mama pentru copiii ei.

    Acesta este un profesor de biologie care si-a dorit sa faca Litere, dar pentru ca era fata a fost fortata de parintii ei sa faca Institutul si i-au ales un obiect pe care ea il ura – biologia. Iar cand cineva venea la ea sa-i spuna ca datorita ei a dat la Biologie traia un sentiment de vina si-mi spunea: „mama, ce i-am facut eu copilului asta, macar daca se ducea la medicina datorita mie – dar sa faca biologie… sa disece rame o viata… cum si-a putut alege asa ceva?”

    Si eu, ani mai tarziu, cand aveam norocul sa dau peste un client care a avut-o profesoara pe mama mea… stiam ca am cel mai mare si de neegalat avantaj competitiv. Pentru ca toate amintirile de dragoste fata de un profesor de un asemenea calibru moral – se proiectau asupra mea. Eu trebuia doar sa-mi faca treaba serios.

    Si o poveste scurta de incheiere… eu am terminat scoala generala sefa de promotie, am intrat prima la liceu in clasa a noua, iar in clasa a X-a trimestrul al II-lea, mama mea s-a imbolnavit de cancer. Din acel moment eu am refuzat sa mai invat. Dupa primul 4 care nu a reusit sa ma scoata din nepasarea mea, diriginta mea a vorbit cu toti profesorii sa ma lase o perioada in pace sa nu ma asculte. Eu nu am stiut lucrul asta. Nici macar nu-mi dadeam seama ca nu ma asculta niciunul. Pe la jumatatea trimestrului al III-lea vazand ca eu nu ridic mana niciodata, diriginta mea m-a luat in biblioteca deoparte si am avut o discutie, prima discutie adevarata in care am reusit sa plang … sa plang … sa plang … M-a rugat sa fac un efort si sa invat o luna si jumatate pana vine vacanta de vara, lucru pe care am reusit sa-l fac. Apoi mama mea si-a revenit si din clasa a XI-a si eu.

    Nu stiu ce s-ar fi ales de mine daca nu ar fi fost „interventia” dirigintei mele… dar eu toata viata ii voi multumi ca a fost OM si m-a iubit si m-a inteles atat de bine si atat de intelept. Pur si simplu o iubesc. Si mai am destui profesori de scoala generala, liceu si facultate pe care ii iubesc pentru motive pur profesionale…

    Cred ca ce mi s-a intamplat mie a fost un raspuns pentru o viata de munca a mamei mele, ca atunci cand sadesti iubire primesti IUBIRE…

    Cu stima,

    Adriana Rotaru

    • Elisabeta Stanciulescu
      Autentifică-te pentru a răspunde 15 ianuarie 2013 - 10:40

      Mulțumesc mult pentru comentariu. E valoros aici, pentru că exprimă modul în care cei mai mulți români văd profesorul ideal. Foarte probabil, aș putea primi sute, mii de astfel de mesaje și exemple.

      Nu intru în controverse legate de iubirea tuturor elevilor pentru mama dumneavoastră. Am un mare respect pentru iubirea pe care i-o arătați dumneavoastră aici. Cred că veți fi de acord însă că, riguros vorbind, nimeni nu ar putea demonstra că nu a existat chiar niciun elev care să fi simțit altceva decât iubire pentru un profesor.

      Sunt de acord că profesorul responsabil își pregătește atent fiecare lecție, așa cum povestiți despre mama dumneavoastră (și așa cum am făcut eu însămi, pe tot parcursul carierei didactice).

      Sunt de acord că e uman – eu spun că e și profesionist – să acorzi înțelegere și suport cuiva aflat, temporar, în dificultate (cazul relatat de dumneavoastră). Am făcut-o și eu, de multe ori. Atunci când am fost sigură că nu e doar o stratagemă folosită de elev / student sau de părinți pentru a obține un avantaj necuvenit. Le-aș sugera dascălilor să facă acest experiment: să-și noteze de câte ori sunt rugați să fie mai îngăduitori pe motiv că elevul / studentul are probleme de sănătate sau de familie; și de câte ori folosesc părinții și elevii / studenții resursele legale pentru a rezolva o problemă de acest fel (de exemplu, întreruperea studiilor în cazul unor boli grave, de lungă durată).

      Sper că și dumneavoastră sunteți de acord că e complet neprofesionist să-i induci în eroare pe elevi / studenți și pe părinții lor spunându-le (prin aprecieri verbale, note, premii, diplome) că au atins performanțe pe care, în realitate nu le-au atins. Despre această așteptare a elevilor / studenților (și alegere a multor profesori și părinți) vorbesc eu în articol – în acord cu Baumeister, Seligman și alții.

      Sper că sunteți de acord că învățământul preuniversitar (despre care vorbiți dumneavoastră) și învățământul universitar (despre care vorbesc eu aici) se adresează unor etape diferite în evoluția individuală și au consecințe (funcții) diferite și în ce privește dezvoltarea individului și în raport cu ce poate să aștepte fiecare, legitim, de la societate.

      În consecință, sunteți de acord, sper, că și standardele (exigențele) și natura relațiilor educator – educat e diferită. În primul caz, este o relație între un adult și copii, în vreme ce în al doilea caz este o relație între adulți, iar responsabilitatea studentului pentru propriile alegeri și performanțe (reușite sau eșecuri) este alta decât responsabilitatea unui copil.

      Sper că sunteți de acord că și un copil are nevoie, totuși, să învețe să fie responsabil.

      Oare o atitudine de tipul ”dacă nu-i place materia mea / de mine, îl notez mai indulgent” îl ajută pe vreun copil să învețe ce înseamnă responsabilitatea?
      În opinia mea, această atitudine a profesorilor este echivalentă cu atitudinea părintelui care ar spune ”dacă nu-ți place să vorbești politicos, poți să înjuri” sau ”dacă nu-ți place să faci nimic în casă, poți să nu faci nimic”, iar după aceea îi reproșează copilului că e complet iresponsabil.

      Știu că poziția mea e marginală. Însă sper să acceptați că numărul celor care afirmă un lucru și intensitatea emoției cu care vorbesc despre el nu constituie o garanție că opiniile respective sunt riguros sustenabile. Opiniile construite doar pe baza experiențelor (și emoțiilor) proprii sunt întotdeauna marcate de o doză foarte mare de subiectivism; purtată în acești termeni, discuția eșuează întotdeauna într-o ”ceartă” fără sfârșit.

      “The hardest thing to explain is the glaringly evident which everybody had decided not to see.” Ayn Rand
      (Mulțumesc, Bruno Medicina, pentru citat)

  • Elena Popa
    Autentifică-te pentru a răspunde 13 ianuarie 2013 - 4:41

    Draga Oana si Daniela,
    Uitarea si iertarea sunt procese de igienizare mentala pentru cei mai multi pamanteni; in cazul vostru nu functioneaza ?

    Notă ES:
    Iertarea este doar aparent o relaţie cu celălalt; în realitate, este un raport cu tine însuţi / însăţi.
    Nu-i iertăm pe alţii pentru că, de fapt, nu suntem mulţumiţi de faptele şi performanţele noastre în relaţia cu ei. Iar cel mai greu îi iertăm pe oamenii în raport cu care, în adâncul nostru, simţim că nu am fost “la înălţime” – noi, nu ei – şi faţă de care nu suntem dispuşi să ne recunoaştem limitele şi greşelile.

    Citiți acest articol.

    Și: Responsabilitate vs. vinovăţie : relaţii mai durabile şi funcţionale, încredere în sine, sănătate

  • Oana Antonela Dinisoni
    Autentifică-te pentru a răspunde 13 ianuarie 2013 - 11:50

    Eu cand un profesor se uita in anul 3 la nota pe care mi-a dat-o in primul an, nu-l mai consider obiectiv. Va amintiti fraza dumneavoastra din primul an in acordarea notei mele? Eu da!
    -„Cum de la celelalte materii ai note asa mari, la mine n-ai prea invatat…”
    -„Nu invat decat ce imi place” a fost raspunsul meu, atunci. Ati considerat-o o ofensa. Si mi-ati dat 5. In anul urmator v-ati uitat in carnet sa vedeti ce nota mi-atio dat ion primul an, sa vedeti cat merit. Tot 5…
    Dar nu v-ati si nu m-ati intrebat niciodata: „bai, draga, bai, asta mediocra” ce naiba NU ti-a placut la cursul meu?
    Eu am fost dascal si ma interesam si de ultimul si cel mai bleg dintre copii sa vad daca si ce a inteles.
    Asta face diferenta intre un dascal care castiga cateva sute de lei si un Coach” care castiga cat dumneavoastra, si isi mai si freaca mainile pentru asta… O zi buna!

    Notă ES:
    Nu-mi amintesc. Am avut prea mulți studenți ca să mi-i amintesc pe toți; memoria mea i-a reținut pe aceia care s-au remarcat prin performanțe sau / și printr-o atitudine foarte responsabilă.
    Dialogul acesta ar putea fi real:
    ”-„Cum de la celelalte materii ai note asa mari, la mine n-ai prea invatat…”
    -„Nu invat decat ce imi place” a fost raspunsul meu, atunci.”
    Și mă bucur că a fost reprodus, pentru că el arată că evaluasem deja performanțele slabe înainte să mi se spună ”nu învăț decât ce-mi place”, adică înainte să mă simt (eventual) ”ofensată”.
    Ceea ce înseamnă că tot restul nu e decât o interpretare (deformare) a faptelor, tipică pentru un student care a primit note mai mici decât acelea pe care și le-ar fi dorit.

    „We are all capable of believing things which we know to be untrue, and then, when we are finally proved wrong, impudently twisting the facts so as to show that we were right. Intellectually, it is possible to carry on this process for an indefinite time: the only check on it is that sooner or later a false belief bumps up against solid reality, usually on a battlefield.” — George Orwell (1946)
    Mulțumesc, Bruno Medicina, pentru acest citat!

    • Elisabeta Stanciulescu
      Autentifică-te pentru a răspunde 13 ianuarie 2013 - 3:33

      Antonela,
      Spune-mi ceva despre altii, ca sa-ti spun cine esti.
      Comentariile tale, luate împreună, spun totul și orice cititor care gândește sănătos își va da seama despre ce e vorba.
      Le-am aprobat pentru ca, văzându-le unul după altul, să înțelegi și tu – sper – că ceea ce faci dovedește o obsesie. Ai numărat câte comentarii de acest fel ai scris în ultimele3-4 săptămâni?
      Sper din toată inima să nu mă obligi să te dau în judecată pentru hărțuire, calomnie și defăimare.

  • Daniela
    Autentifică-te pentru a răspunde 11 ianuarie 2013 - 10:58

    Eu cred ca spuneti niste mari tampenii aici. Daca scrieti ca depresia si sinuciderile se datoreaza unei „high self-esteem” ma faceti sa intreb cine v-a dat diploma de profesor ?!
    Eu am terminat mai multe scoli la stat in Romania si in Vest cu note f bune si am reusit concursuri cu 73 de candidati pe loc in Vest! Dar datorez imens profesorilor mei care m-au incurajat in momentele mele proste, de depresie, de disperare si neincredere in fortele proprii. Ma bucur f tare ca nu v-am avut pe dvs profesoara!

    • Elisabeta Stanciulescu
      Autentifică-te pentru a răspunde 12 ianuarie 2013 - 11:10

      Daniela (???), sunt într-o companie foarte selectă când afirm ”tâmpeniile” pe care le afirm: te întrebi și cine le-a dat diplomele de profesori și cercetători unor ”tâmpiți” precum Roy Baumeister sau Martin Seligman?
      Îți dai seama, sper, că aș putea să nu-ți postez comentariul. Îl postez pentru că agresivitatea pe care o conține, corelată cu imaginea de sine aparent foarte bună (”argumentată” prin ”note foarte bune”) și cu lipsa ta de atenție în lectură, ar putea fi o dovadă vie că ”tâmpeniile” din articol au o doză foarte mare de adevăr. Încurajările realiste sunt una, iar cele oferite unwarrantedly, doar de dragul ideii de încurajare a stimei de sine, sunt cu totul altceva.
      Și eu mă bucur dacă nu ți-am fost profesoară; deși bănuiesc că ți-am fost și că știu cine ești – atenție la hărțuire; e și imorală și ilegală.
      Îți doresc, foarte sincer, numai cele bune!

    • Oana Antonela Dinisoni
      Autentifică-te pentru a răspunde 13 ianuarie 2013 - 2:50

      Si eu datorez enorm unor profesori care mi-au fost alaturi, ca si tie, nu numai cand am fost deprimata, ci chiar cand am fost la examen… cu 40°C temperatura si fornaiam trei cuvinte, si alea abia soptite.. o laringita infectata. Stii cat mi-a pus profesorul acela, in acel moment? 10. Si mi-a spus „pentru ca te-am auzit vorbind in timpul anului”. Si ma auzise vorbind, probabil, la o tigara pe hol, cu profesorii. Nu va sun cum il chema pe profesor, ca imediat il taxeaza doamna Stanciulescu ca pe unul”emotional” sau mai stiu eu cum… Ma bucur si eu pentru tine, Daniela, ca NU ti-a fost profesoara! O zi buna tuturor!

  • Ovidiu
    Autentifică-te pentru a răspunde 11 ianuarie 2013 - 8:17

    Sunt un fost student de al dumneavostră şi confirm cele de mai sus. Examenul la Sociologia familiei a fost printre cele mai dificile, dar acel curs, printre puţinele din facultate, a rămas de neuitat. La fel ca şi profesorul! Acesta este motivul pentru care urmăresc acest site, din respect pentru dumneavostră, din convingere că tot ceea ce scrieţi este fundamentat şi, într-un anumit sens, „adevărat”, adică probat prin lecturi şi experienţă.

    • Elisabeta Stanciulescu
      Autentifică-te pentru a răspunde 12 ianuarie 2013 - 11:17

      Mulțumesc, Ovidiu!
      Orice gând bun de la oamenii cu care ne intersectăm în viață aduce un plus de bucurie. Iar când foști studenți îmi scriu ca să-mi spună că încă mai vor să învețe din interacțiunea cu mine (direct sau prin ce scriu), bucuria e și mai mare.

    • Oana Antonela Dinisoni
      Autentifică-te pentru a răspunde 13 ianuarie 2013 - 2:55

      Uite, Ovidiu, citeste mai jos… eu nu-mi amintesc absolut nimic din cursul Doamnei Profesor, decat ca mi-a dat 5, si am explicat mai jos de ce a facut-o! Citeste si tu… Eu vreau s-o intreb acum pe fosta doamna profesor cat i-a dat viata la „sociologia familiei”? Mie mi-a dat in prima faza 2 si in a doua faza 10. Si asta pentru ca invingatorii privesc inapoi, pentru a sti unde au gresit, si ei si ceilalti… Dar sunt sigura ca acest comentariu va stepta mult si bine… „moderarea” O zi buna tuturor!

  • Monica
    Autentifică-te pentru a răspunde 10 ianuarie 2013 - 4:53

    Doamna Elisabeta Stanciulescu.Va citesc de putin timp si nu gasesc cuvintele potivite pentru a va spune cate lucruri interesante am invatat de la dumneavoastra.Am descoperit atatea lucruri despre mine de care nu eram constienta.Sunteti o binecuvantare in viata mea si va multumesc pentru tot ceea ce faceti.Din inima

    • Elisabeta Stanciulescu
      Autentifică-te pentru a răspunde 21 ianuarie 2013 - 8:03

      Și eu vă mulțumesc din toată inima.
      Când muncești – și nu puțin – ca să le oferi oamenilor resurse pentru un plus de bine și echilibru în viața lor, orice cuvânt de la un om care primește ceea ce oferi e o binecuvântare.
      În lumea noastră, sunt mulți care chiar doresc să ofere, însă mult mai puțini știu să primească!

  • Ma intereseaza opinia ta, scrie un comentariu Cancel Reply

    You must be logged in to post a comment.

    Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

    CREATIVITATE ȘI RESPONSBILITATE

    Eu ofer ce ştiu şi ce pot mai bun. Primeşte cine vrea şi cine poate. Cât vrea şi cât poate fiecare.

    Tot ce citești aici sau auzi în timpul întâlnirilor noastre îți este oferit DOAR ca resursă şi ca provocare pentru gândirea și acţiunile proprii.

    Ce spun, scriu și fac eu e produsul muncii mele și responsabilitatea mea; ce faci tu cu ce spun, scriu sau fac eu e produsul acțiunilor tale, responsabilitatea ta.

    • Articole recente
    • Comentarii
    • Clientul meu ideal: despre muncă și credință
      noiembrie 10, 2024
    • Victimă-complice a manipulării sexual-emoționale la locul de muncă
      noiembrie 05, 2024
    • Dealerul de „hate” și bullying
      septembrie 02, 2024
    • Cum să închiei un mariaj cu respect și demnitate: Ghid practic pentru un divorț civilizat on 12 recomandări pentru comunicare sănătoasă și productivăianuarie 10, 2013

      […] faptul că relația conjugală și-a pierdut esența. Incompatibilitățile iremediabile,...

    • Cum îl văd eu pe Dumnezeu - Coaching Psihosociologic ↔ Dezvoltare Integrată on Învățarea din experiență și caii troieni din tineianuarie 10, 2013

      […] Despre „calul troian” din tine poți citi aici: Învățarea...

    • Elisabeta Stanciulescu on Experiență de călătorie: Africa de Sud cu Răzvan Pascuianuarie 10, 2013

      Acum, situația îmi pare și mai scandaloasă. Un test recent...

    TE AJUT SĂ MERGI MAI SIGUR ȘI MAI REPEDE

    ​​Plasez luminile astfel încât tu să vezi resurse pe care nu le folosești și piedici pe care ți le pui singur/ă.

    Apoi te ghidez și te sprijin să înveți exact ce ai nevoie să înveți, în primul rând din propria-ți experiență, iar apoi din experiențele altora și din cercetarea științifică de nivel înalt.

    Îți ofer instrumente din coaching, consiliere, mentorat, educație și cercetare științifică autentică, împletite interdisciplinar într-o metodă de lucru unică pe piață.

    Lucrăm față în față sau on-line.

    Individual. Cu echipa ta. Cu un grup eterogen. Cu soțul / soția ta. Cu copilul tău.

    CE SCRIU BENEFICIARII

    • Elisabeta reprezinta o “rara avis” in sensul in care imbina experienta in domenii conexe, dar distincte (consiliere, coaching, educatie), cu…

      Mihai Popa Radu

      Mihai Popa Radu, coach

    • Dupa aproape patru luni de sesiuni rezultatele sunt uimitoare! Doamna Elisabeta Stanciulescu m-a ajutat sa avansez intr-o foarte scurta perioada…

      Mălina Ciobanu, violonistă
      Mălina Ciobanu, violonistă
    • Pentru mine, Elisabeta este indrumatorul, ghidul, oglinda si pilda care m-au ajutat sa ma redefinesc, sa-mi stabilesc propriul azimut si…

      Septimiu Valasutean, antreprenor și manager

    • Experienta profesionala, simtul practic si arta cu care abordeaza relatiile interpersonale sunt doar cateva din calitatile doamnei Stanciulescu pe care…

      Daniela Crăsnean, manager SUA

    • Am avut privilegiul sa colaborez in numeroase ocazii cu doamna Stanciulescu. Calitatea profesionala, exigenta stiintifica, capacitatea de comunicare umana si…

      Dan Lungu

      Dan Lungu, sociolog, scriitor și manager

    • Marturisesc cu mana pe inima ca fiecare exercitiu imi provoca o noua REVELATIE ! Sclipiri dupa sclipiri: cred ca a…

      Alex Pușcă

      Alex Pușcă, student, participant tabără dezvoltare

    • A fost o experienta cu totul noua pentru mine, si cu o abordare foarte noua. Am adunat foarte multe subiecte…

      Raluca Lacatusu, IT

      Raluca Lacatusu, IT

    CE SPUN BENEFICIARII

    https://elisabetastanciulescu.ro/dezvoltare-integrata-metoda-elisabeta-stanciulescu/

    2Nw7lglzub0

    tHMwUfXmPyE

    1iVfjVOR9tU

    tTJdALmTBlQ

    ​EU ȘTIU CUM SĂ TE AJUT

    Fac foarte bine această artă-cu-știintă de mai bine de 30 de ani. E mai mult decât o profesie. E sensul vieții mele.

    Dacă lucrezi perseverent, devii - garantat - o variantă mai liberă, mai înțeleaptă, mai puternică și mai performantă a ta.


    Meta

    • Autentificare
    • Entries RSS
    • Comments RSS
    • WordPress.org
    • Să avem un Crăciun așa cum îl facem noi să fie !
    • Să avem un Crăciun așa cum îl facem noi să fie !
    • Atitudinea face talentul 😲 https://t.co/rwGGYeP9m4
    • Iar sunt contra-curentului: aș vrea să văd copii din "casele de copii", copii în plasament familial și copii adopta… https://t.co/gXXunBt5oe
    • Crăciun cu exerciții - plăcute :) - de limbă engleză. https://t.co/0pbTvfwAtE https://t.co/0pbTvfwAtE
    • Scientists call for a complete ban on GLITTER https://t.co/6erIEmMhR9
    • Dacă de o săptămână primesc aproape în fiecare zi câte o solicitare de a da interviuri unor posturi de radio și tel… https://t.co/9ekusiMujk
    • Teatrul National din Iasi, al doilea cel mai frumos din lume, in topul BBC. Istoricul cladirii vechi de peste 100 d… https://t.co/tObCifkj49
    • Zaha Hadid Architects Completes China’s Newest Cultural Center https://t.co/QvJIM8HmXs
    • Școa... https://t.co/QRcnBMQnNk
    ©2022 Elisabeta Stanciulescu. Toate drepturile rezervate

    E interesant, vreau să mai citesc

    Vreau o sesiune

    Antrenăm: prezența efectivă și concentrarea; gestiunea timpului; inteligența emoțională și gestiunea stresului; inteligența socială și gestiunea relațiilor; ascultarea mindful și gândirea critică; feedback-ul constructiv; învățarea anticipativ-transformatoare pentru gestiunea schimbărilor.