.
Cărți și articole
O imagine generală cu privire la ce am publicat şi la ce am adus nou în ce am publicat găsiţi în pagina Publicaţii şi contribuţii. Aici postez numai publicaţiile pentru care am păstrat drepturile de autor şi unele materiale nepublicate.
Toate materialele pot fi descărcate gratuit (pdf). Nu-mi fac iluzii în legătură cu moralitatea generală a lumii în care trăim, însă sper ca măcar unii dintre cei care vor citi să respecte drepturile de autor, citând corect în cazul în care vor prelua fragmente sau idei din aceste materiale. Şi sunt convinsă că unii vor şti să spună acel „Mulţumesc” simplu de care uităm atât de uşor…
I. Volume de autor
- Despre tranzitie si universitate. Iaşi : Polirom. 2002. 166 p. Acest volum evidenţiază avatarurile democraţiei în societatea românească post-comunistă şi creionează un portret idealtipic al actorului social al tranziţiei (poate, mai general, al lumii postmoderne?), lipsit de ataşamente foarte stabile, capabil să se mişte după o logică „şi-şi”, „nici-nici” printre diferite seturi de valori-norme şi să gliseze fără „şocuri biografice” de la o ipostază identitară la alta; vorbeam despre indivizi, dar un articol recent pe HBR semnalează că logica „şi-nici” este aceea care va reaşeza, probabil, întreaga ordine mondială (v. Which Countries Will Rise to the Top in a Leaderless World? ). Puteţi vedea aici şi că am anticipat, încă din 1994, apariţia „baronilor locali” (totalitarismelor şi grupurilor oligarhice locale) şi am argumentat, în 2002, că noile generaţii nu erau purtătoare ale valorilor democratice – fapt confirmat după mai mulţi ani de un sondaj CSOP (citiţi Sondajul CSOP, tinerii şi comunismul).
- Sociologia educaţiei familiale. Vol II. Familie şi educaţie în societatea românească. O istorie critică a intervenţionismului utopic. Iaşi : Polirom. 1998 (ediţia a doua : 2002). 415 p. Ultima parte a lucrării de doctorat, despre care unul dintre membrii comisiei, prof.dr. Eric Plaisance, de la Universitatea “René Descartes” Paris V – Sorbonne, a scris: “Teza merită să fie apreciată ca o contribuţie originală […] în raport cu cercetările internaţionale în domeniu“ (extras din Referatul aflat în dosarul depus la Ministerul Educaţiei). Mai mulţi alţi experţi internaţionali au acceptat să scrie referate, pe baza unui rezumat de 50 pagini şi a ceea ce publicasem deja în limba franceză, şi au fost de acord să public extrase din aceste referate ca Prefaţă.
- Sociologia educaţiei familiale. Vol I. Strategii educative ale familiilor contemporane. Iaşi: Polirom. 1997 (ediţia a doua : 2002). 268 p. Prefaţă Agnes Pitrou (expert în sociologia familiei, cu largă recunoaştere internaţională la vremea respectivă). A fost prima lucrare de sinteză pe această temă apărută în România şi nu ştiu ca, între timp, să mai fi apărut o alta.
- Teorii sociologice ale educatiei. Producerea sinelui si constructia sociologiei. Iaşi : Polirom. 1996. 216 p. Prefaţă Traian Rotariu. A fost prima şi rămâne deocamdată singura lucrare apărută în România pe această temă.
*
II. Texte pentru conferinţe internaţionale
- Multiculturalisme scientifique et construction de l’objet sociologique. Le cas de la sociologie roumaine de l’individu. Prima parte din textul pregătit pentru XVII-è Congrès des sociologues de langue française : L’Individu social.Tours, France, 5-9 Juillet 2004. Séance plénière : L’espace scientifique européen et les sociologies francophones. Este, până acum, singurul studiu care abordează problematica individului în sociologia românească, iar unele descoperiri au fost spectaculoase: mai mulţi sociologi români au formulat idei care ‘au făcut carieră’ mult mai târziu în sociologia mondială. Pe de altă parte, din câte ştiu eu, a fost prima dată în ultimii 50 ani când un sociolog român a fost invitat în calitate de conferenţiar în plenul unui Congres mondial. Luaţi această informaţie ca atare (simplă informaţie): nu vreau în niciun caz să spun că aş fi, sau că aş fi fost considerată, cel mai bun, reprezentativ etc. sociolog român – în general, îmi repugnă clasamentele profesionale şi cu atât mai mult calificativele “cel mai / cea mai”.
- Individualisme et société (post)communiste. Repères pour une grounded theory. A doua parte a textului pregătit pentru XVII-è Congrès des sociologues de langue française : L’Individu social.Tours, France, 5-9 Juillet 2004. Séance plénière : L’espace scientifique européen et les sociologies francophones. Evident, nu am gândit că aş fi putut prezenta un text atât de amplu, nu aş fi avut timp, dar obişnuiesc să-mi fac temele destul de serios şi, pe de altă parte, a fost o oportunitate să sistematizez nişte idei.
- Gérer la contradiction et l’équivoque au jour le jour. Étude sur les dynamiques identitaires au sein de l’ancienne nomenklatura communiste universitaire. Este un text pregătit pentru XVI- e Congrès de AISLF : Une société-monde? Québec, 3-7 Juillet 2000. L-am publicat în limba română în Despre tranziţie şi universitate. Iaşi : Polirom. 2002.
*
III. Alte studii
(pentru care am păstrat drepturile de autor sau nepublicate)
- Comentarii cu privire la Raportul Comisiei Prezidenţiale pentru Analiza şi Elaborarea Politicilor din Domeniul Educaţiei şi Cercetării (Romania educatiei, Romania cercetarii, 2007 – http://edu.presidency.ro/upload/raport_edu.pdf ). Aceste materiale au fost trimise membrilor respectivei Comisii. Nu am nicio idee cu privire la modul în care au fost primite sau utilizate, nu am primit niciun feedback. Recitindu-le in 2011, gândesc că unele (puţine) dintre idei se regăsesc în măsurile recente de reformă, dar cele mai multe – îndeosebi cele cruciale, legate de viziune, de rolurile educative şi de sistemul de testare – rămân de foarte mare actualitate.
Anexa 1_Educatie si dezvoltare
Anexa 2_Neofordism si postfordism
- Proceduri şi instrumente de evaluare internă şi asigurare a calităţii în educaţia superioară, în vederea implementării standardelor şi reglementărilor europene .Acest text conţine rezultatele unei cercetări ample, realizate de o echipă multidisciplinară din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca (am fost iniţiatorul cercetării şi directorul de proiect). Sunt şi acum încredinţată că aplicarea acestui model – evident, cu ameliorările necesare – ar contribui la o creştere semnificativă a calităţii în învăţământul nostru superior.
Forma completă a raportului de cercetare, conţinând şi argumentele pentru procedurile şi instrumentele propuse, precum şi rezultatele anchetei de teren realizate în patru centre universitare din România (bucureşti, Cluj, Iaşi şi Timişoara), o găsiţi aici: CERES_Cercetare+Protocol de evaluare a calitatii universitate
- ‘O perspectivă etnologică asupra socializării în familiile româneşti’. Revista de Cercetări Sociale. 1996, 2: 154-163. Articolul acesta prezintă un studiu – necunoscut în România până la data la care am publicat articolul – al antropologului american Ruth Benedict, realizat pentru Serviciile Secrete americane în timpul celui de-al doilea Război Mondial: Romanian Culture and Behaviour (New York, distributed by Institute for Intercultural Studies. Not for publication. University of Washington Library). El dovedeşte că multe dintre „mentalităţile” pe care unii le pun pe seama comunismului au, de fapt, rădăcini adânci în istoria noastră şi în cultura noastră tradiţională.
De încărcat PDF…
*
Ma intereseaza opinia ta, scrie un comentariu
You must be logged in to post a comment.